Oto dwa jedyne miejsca na świecie, gdzie nie ma żadnych ograniczeń prędkości na drogach.

Uwaga, kraje bez radarów! Tylko dwie sieci drogowe na świecie pozwalają kierowcom naciskać pedał gazu bez ograniczeń. I znajdują się one w Europie.

Dwa wymarzone miejsca dla miłośników prędkości? W Europie, gdzie trwa wielka kampania na rzecz ograniczenia prędkości kierowców zarówno w miastach, jak i poza nimi, te dwa terytoria opierają się ogólnej tendencji, nie ustalając ograniczeń prędkości dla kierowców, jak zauważył serwis naukowy IFL Science. Zapnijcie pasy, wieczorne wydaniezabierze Was w podróż.

Pierwszy przystanek: wyspa Man. Ten mały archipelag położony na Morzu Irlandzkim jest dobrze znany miłośnikom sportów motorowych: to właśnie tam co roku organizowany jest Tourist Trophy, legendarny wyścig motocyklowy, który powstał ponad 100 lat temu, przypomina Daily Express.

Zawodnicy pędzą z prędkością ponad 300 km/h po krętych i górzystych drogach wyspy, mijając sklepy i domy, czasami aż do śmierci. Jest to bowiem jeden z najbardziej niebezpiecznych wyścigów motocyklowych na świecie: jak podaje BBC, w 102 edycjach zawodów zginęło 156 zawodników.

Wyspa Man jest autonomiczną częścią Wielkiej Brytanii, co daje jej pewną niezależność administracyjną, która w połączeniu z kulturą wyścigów motocyklowych spowodowała brak ograniczeń prędkości. Dzięki temu można pędzić po jej drogach. Ale uwaga, choć drogi są dobrze utrzymane, wyspa jest bardzo górzysta, a trasy niebezpieczne. W rzeczywistości większość kierowców nie podejmuje ryzyka i dostosowuje prędkość do warunków. Nie zapominajmy też, że zezwolenia te nie obowiązują na obszarach zabudowanych, gdzie prędkość jest ograniczona do 20–30 km/h.

Niemcy, unikalne przepisy na skalę światową

Innym miejscem, gdzie można (prawie) bez ograniczeń naciskać na pedał gazu, jest kraj znacznie bliższy nam. Mowa o Niemczech. Nasz sąsiad jest dobrze znany z autostrad bez ograniczeń prędkości. Ta unikalna na skalę światową zasada dotyczy w rzeczywistości dwóch trzecich niemieckiej sieci autostradowej Autobahn. Na tym odcinku nie obowiązują żadne ograniczenia prędkości, zaleca się jedynie jazdę z prędkością 130 km/h. Jest to zalecenie, które można stosować lub nie. Na pozostałej jednej trzeciej autostrad Autobahn ruch jest ograniczony do 130 km/h lub mniej, przypomniał Ouest-France w swoich kolumnach w 2021 roku.

Kwestia zniesienia tego jedynego w swoim rodzaju systemu regularnie powraca na pierwszy plan i wywołuje gorące dyskusje. Argument ekologiczny i ekonomiczny – jeżdżąc wolniej, zużywamy mniej paliwa i mniej zanieczyszczamy środowisko – ma coraz większe znaczenie w tych dyskusjach. Podobnie jak bezpieczeństwo: przy takiej samej sieci dróg Niemcy odnotowują więcej ofiar śmiertelnych na drogach niż Francja. Niemcy dokonali wyboru: chociaż filmy przedstawiające przekraczanie prędkości regularnie wywołują sensację w mediach społecznościowych, 77% z nich jeździ z prędkością poniżej 130 km/h na całej sieci autostrad, jak podał w 2021 r. Instytut Gospodarki Niemieckiej cytowany przez Ouest-France.

vadim/ author of the article

Nazywam się Vadim. Interesuję się samochodami i lubię pisać artykuły na tematy motoryzacyjne. W swoich tekstach dzielę się praktycznymi poradami dotyczącymi wyboru i serwisowania samochodów, omawiam nowości w branży i opowiadam o przydatnych akcesoriach.

Dent cars