Autostrada donikąd: po dziesięciu latach funkcjonuje tylko 16 kilometrów, a nie wiadomo, co stanie się z pozostałą częścią.

W Hiszpanii autostrada A-14 powstała z jasnym celem: połączyć Lleidę z tunelem Viella i granicą francuską. Jednak ponad dziesięć lat później infrastruktura ta nadal pozostaje niedokończona.

Autostrada A-14 ma tylko 16 kilometrów czynnych odcinków, oddanych do użytku w 2012 i 2017 roku. Pierwotnie planowano, że będzie miała ponad 180 kilometrów.

Ministerstwo Transportu promowało autostradę A-14 jako strategiczną trasę łączącą Aragonę i Katalonię z Francją. Mimo to kilka odcinków pozostaje wstrzymanych.

W samym dokumencie przypomniano, że droga „zaczyna się w stolicy Lleida, a jej celem jest dotarcie do tunelu Viella i granicy francuskiej”, ale w praktyce autostrada kończy się nagle w szczerym polu.

W przeciwieństwie do innych niedawnych inwestycji, takich jak odcinek autostrady A-22 między Siétamo a Huescą, otwarty przez Óscara Puente, autostrada A-14 została odłożona na dalszy plan.

Chociaż jej budowa nadal oficjalnie znajduje się w fazie planowania, ponad 160 kilometrów pozostaje niewykonanych, a wiele odcinków nadal znajduje się jedynie w fazie badań informacyjnych, dlatego nie wiadomo dokładnie, kiedy projekt ten zostanie ukończony.

Powody, które sparaliżowały budowę autostrady A-14

Infrastruktura od lat pozostaje w impasie. Pierwszym czynnikiem decydującym jest środowisko naturalne. Według oficjalnych informacji „wpływ na środowisko naturalne, jaki miałoby uruchomienie tej autostrady o dużej przepustowości w różnych obszarach Pirenejów aragońskich i katalońskich, spowodował ograniczenie projektu do Sopeira (Huesca)”.

Oznacza to, że 96 kilometrów planowanej trasy zostało odrzuconych ze względu na wpływ na obszary chronione w ramach sieci Natura 2000.

Drugą przeszkodą są kwestie budżetowe. Brak finansowania opóźnił realizację głównych odcinków, uniemożliwiając dalsze postępy.

W rzeczywistości w 2022 r. Ministerstwo Transportu promowało tzw. Agenda N-230, strategię przekształcenia planowanego korytarza A-14 w alternatywny model, łączący autostradę i drogę 2+1.

Według ministerstwa plan ten ma na celu „poprawę korytarza A-14/N-230 między Almenar (Lleida), Benabarre (Huesca), Sopeira (Huesca), doliną Arán i granicą francuską”. Ta alternatywa zmniejsza wpływ na środowisko i obniża koszty realizacji.

Jak będzie przebiegać realizacja programu N-230

Projekt zastąpi znaczną część autostrady bardziej wydajną drogą. Ministerstwo Transportu przewiduje „budowę odcinka autostrady A-14 między Almenar (Lleida) a granicą prowincji między Lleida i Huesca”, a następnie przebudowę drogi N-230 na drogę 2+1 do Francji.

Najbardziej zaawansowane odcinki znajdują się w Huesca. Dokument wskazuje, że Alfarrás-Benabarre, o długości 41,6 km, i Benabarre-Sopeira, o długości 39,6 km, są najbardziej zaawansowanymi odcinkami, ponieważ „projekt znajduje się w fazie opracowywania od lutego 2023 r.”. Oba będą pierwszymi, które zostaną poddane przetargowi.

Tymczasem odcinek między Sopeira a południowym wejściem do tunelu Vielha, o długości 43 kilometrów, nadal oczekuje na wydanie oświadczenia o oddziaływaniu na środowisko.

Jego treść zadecyduje o tym, czy budowa autostrady będzie mogła być kontynuowana, czy też należy ją całkowicie przekształcić w drogę o podwyższonym standardzie.

Cechy charakterystyczne dróg 2+1

Model 2+1 staje się alternatywnym rozwiązaniem. Ten rodzaj drogi „stanowi hybrydę drogi o dużej przepustowości i drogi konwencjonalnej”, ponieważ dodaje dodatkowy pas, który umożliwia bezpieczne wyprzedzanie.

Pas ten może być wprowadzony naprzemiennie dla każdego kierunku lub tylko w obszarach o dużym natężeniu ruchu, takich jak przełęcze górskie. Dzięki temu poprawia się bezpieczeństwo ruchu drogowego, zmniejsza się liczba wypadków, a inwestycja jest mniejsza w porównaniu z tradycyjną autostradą.

vadim/ author of the article

Nazywam się Vadim. Interesuję się samochodami i lubię pisać artykuły na tematy motoryzacyjne. W swoich tekstach dzielę się praktycznymi poradami dotyczącymi wyboru i serwisowania samochodów, omawiam nowości w branży i opowiadam o przydatnych akcesoriach.

Dent cars