Samochody kempingowe, kampery lub przyczepy kempingowe to najczęściej wybierane opcje dla osób, które chcą dołączyć do mody na kempingowanie. Jednak przynajmniej w Hiszpanii istnieje rozwiązanie, o którym często się zapomina, jeśli chodzi o podróżowanie z domem na kółkach: przyczepa-namiot lub wózek-namiot.
Po długich rozważaniach jest to właśnie opcja, którą wybrałam na moje wakacje na świeżym powietrzu. Wszystko zależy od tego, jak chcesz planować swoje podróże, ale jeśli chcesz spokojnie spędzić kilka dni na kempingu, wydaje mi się, że jest to najlepsza alternatywa z kilku powodów.
Czym jest przyczepa-namiot?
Pochodzę ze świata namiotów, a ponadto lubię wygodę. Przez lata woziłam ze sobą duży namiot, dodatkowy namiot na kuchnię, a także samą kuchenkę gazową, dwie lodówki, dwa materace do złożenia łóżka małżeńskiego, pościel, kołdrę, krzesła, stoły, butle z gazem itp. Oznaczało to załadowanie wszystkiego do samochodu, co wiązało się z tetrisem w bagażniku mojego rodzinnego samochodu, a następnie rozłożenie całego sprzętu na kempingu. Dzięki przyczepie kempingowej można zaoszczędzić prawie wszystko.

Dom z płótna. Zasadniczo jest to przyczepa, która rozkłada się jak harmonijka na dwie lub więcej części. Najpopularniejsze są przyczepy z jedną sypialnią i zamkniętym salonem lub z dwiema sypialniami i salonem pośrodku. Główne łóżko, podwójne, z materacem i stelażem, zazwyczaj znajduje się na samej konstrukcji przyczepy. Każda z tych sypialni jest podniesiona nad ziemią, co jest znacznie wygodniejsze, a także mniej zimne.
Można również dodać dodatki, takie jak zamknięty przedsionek lub prosty markiz, jeszcze bardziej powiększając powierzchnię mieszkalną. Niektóre, jak ta, którą wybrałem, zawierają kuchnię: kuchenkę gazową, lodówkę skrzyniową i zlew (z odpowiednim zbiornikiem na czystą wodę). Zazwyczaj są one również wyposażone w instalację elektryczną z różnymi gniazdkami wewnątrz i na zewnątrz głównej konstrukcji.

Nowe przyczepy kempingowe kosztują zazwyczaj od 6000 do 17 000 euro, w zależności od jakości, wyposażenia i liczby pokoi. W Hiszpanii nie ma ich zbyt wiele w ofercie, najpopularniejsze marki to Trigano (francuska firma specjalizująca się we wszystkich rodzajach pojazdów kempingowych) lub hiszpańska Comache.
Natomiast cena małej, nowej przyczepy kempingowej o masie do 750 kg wynosi już 15 000 euro. Średnie i duże przyczepy kosztują zazwyczaj od 20 000 do 30 000 euro. Nie wspominając już o kamperach i samochodach kempingowych, ponieważ są to pojazdy silnikowe: nowe kampery kosztują około 60 000 euro, a samochody kempingowe 80 000 euro. Wymagają one konserwacji, co powoduje wzrost kosztów.
Ubezpieczenie za 20 euro i bez konieczności przechodzenia przeglądu technicznego. Przyczepy te są zazwyczaj lekkie, ważą mniej niż 750 kg, więc nie wymagają ubezpieczenia. Jeśli jednak podczas podróży wystąpią jakiekolwiek problemy i konieczna będzie pomoc drogowa, ubezpieczyciel może stwarzać trudności. Ponadto ubezpieczenie obejmuje również szkody powstałe podczas podróży lub postoju. Składka ubezpieczeniowa jest bardzo niska: płacę 19 euro rocznie w Mutua Madrileña.
Nie ma również obowiązku przechodzenia okresowych przeglądów technicznych pojazdów: to kolejny wydatek, który oszczędzasz w porównaniu z przyczepą kempingową, kamperem lub samochodem kempingowym.
Nie niszczy samochodu i jest znacznie łatwiejszy w transporcie niż przyczepa kempingowa.

Przyznaję, że najbardziej zniechęcało mnie do tej opcji podróżowanie z przyczepą o długości ponad 4 m przyczepioną do mojego samochodu, który i tak jest już długi. Jednak przewożenie jej jest znacznie wygodniejsze i prostsze, niż się spodziewałem. Należy tylko pamiętać o kilku szczegółach: podczas wyprzedzania (trzeba zostawić więcej miejsca) oraz o konieczności wcześniejszego przyspieszania i hamowania (mimo że przyczepa jest wyposażona w hamulce, nadal jest to ponad 700-kilogramowa masa). Można nawet bez problemu jechać z włączonym tempomatem.
W porównaniu z przyczepą kempingową przyczepa sklepowa ma znacznie mniejszy wpływ na jazdę: ponieważ jest niższa od samochodu i jest zakryta, wiatr czołowy jest ledwo odczuwalny, a samochód nigdy się nie kołysze. Nie ma to również wpływu na silnik: w przypadku przyczepy kempingowej silnik jest znacznie bardziej obciążony i ostatecznie ulega uszkodzeniu. Holowanie przyczepy kempingowej o masie 1500 kg to nie to samo, co holowanie lekkiej przyczepy.
Kolejną zaletą jest to, że w przeciwieństwie do przyczepy kempingowej, której masa często przekracza 750 kg, można ją prowadzić posiadając prawo jazdy kategorii B. Nie da się jednak uniknąć montażu haka holowniczego. Istnieje kilka opcji, ale ja wybrałem wersję demontowalną, aby używać jej tylko wtedy, gdy holuję przyczepę. Całkowity koszt, obejmujący montaż, dokumentację i homologację, waha się od 500 do ponad 1000 euro.
Bez konieczności zabierania ze sobą całego domu na zakupy lub wycieczkę
Podobnie jak przyczepa kempingowa, przyczepę-namiot można pozostawić na miejscu po jej zamontowaniu i mieć samochód do swobodnego użytkowania: na zakupy, zwiedzanie innych miast, plaż lub okolic, wycieczki w góry itp. Nie jest to możliwe w przypadku kampera lub samochodu kempingowego: za każdym razem, gdy trzeba pojechać do sklepu lub gdzieś zjeść, trzeba dosłownie zabrać ze sobą cały dom. Nie wspominając już o tym, że jeśli jesteś w trybie plażowym, a nie masz ich w pobliżu.
Jednak, jak powiedziałem na początku, ta opcja kampera jest przeznaczona do pozostawienia domu w stałym miejscu na kilka dni. Jeśli chcesz być co dwa lub trzy dni w innym miejscu, najlepszym rozwiązaniem jest kamper lub samochód kempingowy.
Więcej przestrzeni i komfortu niż w kamperze

Samochody kempingowe są małe i przeznaczone tylko dla dwóch osób: kompaktowy samochód dostawczy ma zazwyczaj nie więcej niż 1,80 m wysokości, a przestrzeń mieszkalna jest ograniczona do minimum. Masz malutką jadalnię, łóżko i to wszystko.
Samochód-sklep ma ogromną przestrzeń. Mój, przeznaczony dla dwóch osób, ma 11,4 m² powierzchni dziennej i 9,4 m² powierzchni sypialnej (w zasadzie podwójne łóżko o wymiarach 150 cm na 205 cm). Są one wysokie: część dzienna ma zazwyczaj ponad 2 m wysokości, więc większość pasażerów może bez problemu stać w niej na wyprostowanych nogach.
Ponadto posiada kilka okien, wszystkie z moskitierą, więc wentylacja jest doskonała i nie ma owadów. Wszystkie okna i drzwi są zamykane na zamek błyskawiczny. Zamknięty przedsionek, który można otworzyć całkowicie lub częściowo, ma powierzchnię 5,0 m szerokości i 2,30 m głębokości. Dach wznosi się na wysokość ponad 2,5 m.
Znacznie łatwiejszy w montażu niż namiot.
Minusem jest to, że trzeba go rozłożyć, ale jest to znacznie prostsze niż rozłożenie namiotu. Moja przyczepa-namiot nie ma ani jednego gwoździa: kiedy już opanujesz trzy sztuczki, rozłożenie jej zajmuje około pół godziny.
Inaczej wygląda sprawa z przedłużeniem zewnętrznym, które jest bardziej kłopotliwe, ale to samo dotyczy przyczep kempingowych, ponieważ zasadniczo jest identyczne: należy zamontować konstrukcję za pomocą tyczek, położyć podłogę, zamontować zewnętrzną plandekę itp. Przedłużenia zawsze mają gwoździe, ale za pomocą wiertarki śrubokręta można je szybko i bez wysiłku wkręcić i wykręcić.
Po pierwszych wakacjach spędzonych z moim samochodem-sklepem jestem zachwycona. A co najlepsze: po powrocie do domu po wielu godzinach podróży wyładowałam tylko cztery pudełka z zapasami.
