Najszybszy pociąg na świecie rusza z peronu: wyprzedza japońskie pociągi i jest wielką dumą kraju.

Chiny zrobiły ogromny krok naprzód w rewolucji transportu kolejowego, wprowadzając prototypy CR450, nowego pociągu szybkobieżnego, który ma szansę na nowo zdefiniować granice prędkości na torach.

Dzięki prędkości testowej sięgającej 450 kilometrów na godzinę i przewidywanej prędkości eksploatacyjnej wynoszącej 400 km/h, ta nowa technologia może stać się najszybszym pociągiem komercyjnym na świecie, wyprzedzając słynne japońskie pociągi dużych prędkości.

Znaczący skok dla pociągów dużych prędkości

Pociąg CR450 stanowi znaczący skok w stosunku do swojego poprzednika, CR400 Fuxing, który obecnie osiąga prędkość 350 km/h, jak podaje chińska agencja Xinhua. Nowe prototypy, zaprezentowane w Pekinie, są dostępne w dwóch modelach: CR450AF i CR450BF, z których każdy składa się z ośmiu wagonów, czterech z silnikiem i czterech bez silnika, zgodnie z informacjami podanymi przez CRRC Corporation Limited (CRRC), głównego producenta pociągów w Chinach.

W porównaniu z poprzednikami ogólna wytrzymałość eksploatacyjna CR450 zostanie zmniejszona o 22 procent, a jego masa zmniejszy się o 10 procent, podała Państwowa Grupa Kolejowa Chin.

Pociągi dużych prędkości charakteryzują się zaawansowanym, chłodzonym wodą, stałym układem napędowym z magnesami oraz niezawodnym i bardzo stabilnym układem wózków.

Pociągi są wyposażone w zaawansowany, wielopoziomowy system hamowania awaryjnego oraz ponad 4000 czujników do monitorowania w czasie rzeczywistym kluczowych systemów, w tym nadwozia wagonu, pantografu wysokiego napięcia, sterowania pociągiem i systemów wykrywania pożaru. Zastosowano również system wykraczający poza horyzont, aby lepiej rozpoznawać sytuacje awaryjne, wyjaśnił CRRC.

CR450 wprowadza nową konstrukcję przedziału wagonowego, która minimalizuje opór powietrza przy dużych prędkościach, wraz z aerodynamiczną, ostro zakończoną przednią częścią o niskim oporze, aerodynamiczną przednią szybą i lekkimi materiałami.

Zastosowano w nim zaawansowane techniki redukcji hałasu w różnych obszarach i częstotliwościach, co zmniejsza hałas wewnątrz pojazdu o 2 decybele i zwiększa przestrzeń usługową dla pasażerów o 4 procent w porównaniu z poprzednimi modelami.

Porównanie z innymi pociągami dużych prędkości na świecie

CR450 znacznie wyprzedza inne pociągi dużych prędkości obecnie eksploatowane na świecie:

  • Japoński Shinkansen, kultowy „pociąg-pocisk”, osiąga prędkość maksymalną 320 km/h w swoich najbardziej zaawansowanych modelach, takich jak N700.
  • Obecny chiński CR400 „Fuxing” osiąga prędkość 350 km/h.
  • Niemiecki ICE 3 może osiągnąć prędkość 330 km/h.

Globalny wpływ i ekspansja międzynarodowa

Chiny są liderem nie tylko pod względem prędkości, ale także infrastruktury kolejowej. Dzięki prawie 47 000 kilometrów torów dużych prędkości ten azjatycki kraj posiada najrozleglejszą sieć na świecie. Ta pozycja lidera znajduje odzwierciedlenie w udanych projektach międzynarodowych, takich jak:

  • Indonezyjska kolej dużych prędkości Jakarta-Bandung, która od października 2023 r. przewiozła 4 miliony pasażerów.
  • Linia Belgrad-Novi Sad, która w marcu obchodziła swoją drugą rocznicę, znacznie poprawiając połączenia w regionie.

Znaczenie tych osiągnięć sprawiło, że Pekin został wybrany na siedzibę Światowego Kongresu Kolei Szybkich UIC w lipcu 2025 r., gdzie nowa CR450 była jedną z gwiazd.

Oczekuje się, że pociąg CR450 rozpocznie działalność operacyjną w 2026 r.

vadim/ author of the article

Nazywam się Vadim. Interesuję się samochodami i lubię pisać artykuły na tematy motoryzacyjne. W swoich tekstach dzielę się praktycznymi poradami dotyczącymi wyboru i serwisowania samochodów, omawiam nowości w branży i opowiadam o przydatnych akcesoriach.

Dent cars