W najbliższy piątek 21 marca firma R.M. Sotheby’s wystawi na aukcji pierwszy samochód podpisany przez firmę Gordon Murray Special Vehicles genialnego inżyniera Formuły 1. Samochód ten został stworzony dla uczczenia legendarnego zwycięstwa McLarena F1GTR w Le Mans w 1995 roku, a jego szacowana cena przekracza 20 milionów euro.
Jest to bez wątpienia bardzo wyjątkowy samochód, ponieważ został stworzony dla uczczenia 30. rocznicy zwycięstwa McLarena F1 GTR w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1995 roku. Samochód ten został opracowany dzięki ogromnemu doświadczeniu inżyniera Formuły 1 Gordona Murraya, który był również twórcą oryginalnego McLarena F1.
Ten legendarny inżynier był jedną z kluczowych postaci sportów motorowych i Formuły 1 przez ponad 30 lat. Jego praca w McLarenie i zespole Formuły 1 była punktem zwrotnym w świecie sportów motorowych. Te McLaren MP4 z Prostem i Senną za kierownicą zapisały się w historii jako legendarne momenty.

W tym czasie Gordon Murray już myślał o stworzeniu seryjnego samochodu, bazując na swoim bogatym doświadczeniu w Formule 1. Tak narodził się legendarny model McLaren F1. Jego parametry są imponujące. Był to samochód z 12-cylindrowym silnikiem wolnossącym, którego w latach 1992-1998 wyprodukowano tylko 106 egzemplarzy. Tylko 5 z nich to wersja LM.
Legendarny Gordon Murray
Dlatego też szczególne znaczenie ma fakt, że pierwszym projektem super sportowego samochodu marki Gordon Murray Special Vehicles był właśnie ten model. Został on opracowany przede wszystkim dla uczczenia jedynego ważnego zwycięstwa McLaren F1 GTR w zawodach. W rzeczywistości samochód ten był najbardziej zbliżony do bolidu F1, ale z nadwoziem. Stąd też jego udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Model, który zostanie wystawiony na aukcji w przyszłym tygodniu, to pierwszy egzemplarz firmy GMSV, nazwany S1 LM. Jest to samochód budowany na zamówienie, zaprojektowany i wyprodukowany pod nadzorem profesora Gordona Murraya, który był projektantem legendarnego McLarena F1, któremu teraz oddaje się hołd.
Napędzany jest silnikiem V12 GMA Cosworth o pojemności 4,3 litra, który został zaprojektowany na zamówienie. Zapewnia moc 740 koni mechanicznych, co jest wartością godną uwagi w przypadku silnika wolnossącego. Bez wątpienia kluczową cechą tego silnika jest to, że osiąga on 12 100 obrotów na minutę, co świadczy o tym, że jest to silnik wyścigowy. Warto zauważyć, że silnik oryginalnego McLarena F1 był silnikiem V12 o mocy 630 KM.
Mniej niż tysiąc kilogramów.
Kolejną ważną cechą jest jego bardzo niewielka waga. Sam silnik waży mniej niż 150 kg, a całkowita waga pojazdu wynosi poniżej tysiąca kilogramów. Dokładnie 957 kilogramów, co daje stosunek masy do mocy wynoszący 1,29 kg/KM.

Ten imponujący układ napędowy jest połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Wszystko to sprawia, że jest to super samochód, sportowy model wywodzący się z toru wyścigowego, ale spełniający standardy z lat dziewięćdziesiątych. Silnik wolnossący, prędkość obrotowa do 12 100 obr./min i sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. W ten sposób GMSV S1 LM stanowi najwyższy wyraz sportowych wrażeń z jazdy w świecie analogowym. Co bardzo ważne, jest to samochód dopuszczony do ruchu drogowego.
Jego wnętrze również zaskakuje rozmieszczeniem elementów. Samochód ma trzy siedzenia, jedno przednie pośrodku z kierownicą i elementami sterującymi tuż przed nim. Z tyłu znajdują się dwa siedzenia, po jednym z każdej strony kabiny. Jest to ta sama konfiguracja, co w oryginalnym McLarenie F1. Klienci mogą wybierać materiały i kolory, aby oddać hołd kultowym samochodom wyścigowym z długim tyłem z dawnych lat lub współpracować z zespołem kreatywnych projektantów, aby stworzyć nowoczesną i wysoce spersonalizowaną kabinę.
Następca modelu McLaren F1 GTR
S1 LM to pierwszy i najważniejszy supersamochód działu pojazdów specjalnych Gordona Murraya, zaprojektowany przez twórcę oryginalnego modelu McLaren F1GTR. Gordon Murray Special Vehicles wyprodukuje 24 modele „Le Mans GTR” inspirowane najlepszymi samochodami wyścigowymi z długim tyłem w historii.

Dział Bespoke firmy GMSV wyprodukuje dla klienta tylko pięć egzemplarzy tego ekskluzywnego modelu S1 LM, dopuszczonego do ruchu drogowego. Dostawy mają rozpocząć się w 2026 roku. Wyprodukowana zostanie również limitowana seria zaledwie 24 supersamochodów w wersji GMSV Le Mans GTR, po jednym za każdą godzinę słynnego francuskiego wyścigu. Prace rozwojowe są już w toku, a pierwsze egzemplarze dla klientów mają być gotowe w 2026 roku. Wszystkie samochody mają już swoich właścicieli.
Nowa firma GMSV na nowo definiuje rzemiosło motoryzacyjne na zamówienie, celebruje dziedzictwo Gordona Murraya i stawia na wizjonerskie projekty skoncentrowane na kierowcy. Podczas gdy jej siostrzana firma GMA koncentruje się na produkcji ręcznie robionych samochodów premium, GMSV tworzy unikalne zamówienia. Firma tworzy specjalne projekty z limitowanej edycji w odpowiedzi na stały popyt entuzjastów, kolekcjonerów i wizjonerów poszukujących unikalnych pojazdów, które wykraczają poza konwencjonalne rozwiązania.
