Ani 2, ani 2,5: jakie ciśnienie powietrza powinno panować w oponach samochodu zimą, aby oszczędzać paliwo?

Wraz z nadejściem chłodów jedną z najprostszych – i najczęściej pomijanych – czynności podczas przygotowywania samochodu do zimy jest sprawdzenie ciśnienia w oponach. Choć może się to wydawać drobnym szczegółem, ilość powietrza w oponach ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo, zużycie paliwa i zużycie opon. Niewłaściwe ciśnienie może oznaczać większe wydatki, gorszą przyczepność i, w dłuższej perspektywie, przedwczesne zużycie opon.

Niskie temperatury powodują kurczenie się powietrza wewnątrz opony i spadek ciśnienia. W rzeczywistości wystarczy spadek temperatury o 10°C, aby ciśnienie spadło o około 0,07 bara. Dlatego zarówno producenci, jak i specjalistyczne warsztaty zalecają częstsze sprawdzanie ciśnienia w oponach w miesiącach zimowych. Ale jakie jest idealne ciśnienie i jak je ustawić, aby nie zużywać więcej paliwa niż to konieczne?

ZALECANE CIŚNIENIE W ZIMIE: NIEWIELKI WZROST O 0,2 BARA

Według producenta Michelin opony w naturalny sposób tracą powietrze wraz z upływem czasu, dlatego warto sprawdzać ciśnienie co najmniej raz w miesiącu. Ponadto zimą zimne powietrze pogłębia tę utratę, zmniejszając ciśnienie wewnętrzne i zwiększając opór toczenia, co z kolei powoduje wzrost zużycia paliwa.

Firma zaleca dodanie około 0,2 bara więcej niż ciśnienie wskazane przez producenta pojazdu, gdy temperatura zewnętrzna jest bardzo niska. Regulacja ta kompensuje spadek spowodowany zimnem i gwarantuje, że koło zachowuje prawidłowy kształt i przyczepność na drodze. Jeśli kontrola odbywa się w ogrzewanym garażu (na przykład w temperaturze 18 °C), a na zewnątrz jest -2 °C, to zwiększenie ciśnienia o 0,2 bara zapobiega jego spadkowi poniżej wymaganego poziomu po wyjeździe z garażu.

Należy również pamiętać, że zarówno nadmierne, jak i niedostateczne ciśnienie powietrza nie jest dobrym rozwiązaniem. Jazda na oponach z niedopompowanymi oponami powoduje większe odkształcenie opony, zwiększając kontakt z asfaltem i tarcie, co przekłada się na większe zużycie paliwa i nierównomierne zużycie. Z drugiej strony, nadmierne napompowanie zmniejsza powierzchnię styku i przyczepność, powodując większą niestabilność samochodu, zwłaszcza na mokrych lub oblodzonych nawierzchniach.

JAK I KIEDY MIERZYĆ CIŚNIENIE

Ciśnienie należy mierzyć przy zimnych oponach, czyli po przejechaniu mniej niż trzech kilometrów. Jeśli pomiar zostanie wykonany po długiej podróży, powietrze wewnątrz opony rozszerza się pod wpływem ciepła i może dać fałszywy odczyt wyższy od rzeczywistego.

Zaleca się również sprawdzanie ciśnienia przed długą podróżą lub gdy samochód jest mocno obciążony. W takim przypadku należy postępować zgodnie z wskazówką „maksymalnego ciśnienia obciążenia”, która zazwyczaj znajduje się na etykiecie umieszczonej na ramie drzwi kierowcy lub w instrukcji obsługi pojazdu. Używanie zawsze tego samego manometru – na przykład na stacji benzynowej lub w zaufanym warsztacie – pomaga utrzymać stałe i wiarygodne pomiary.

vadim/ author of the article

Nazywam się Vadim. Interesuję się samochodami i lubię pisać artykuły na tematy motoryzacyjne. W swoich tekstach dzielę się praktycznymi poradami dotyczącymi wyboru i serwisowania samochodów, omawiam nowości w branży i opowiadam o przydatnych akcesoriach.

Dent cars