Samochody nowej generacji są wyposażone w szereg urządzeń elektronicznych, które przyczyniają się do bezpieczniejszej i bardziej wydajnej jazdy. Funkcje te nie są obsługiwane za pomocą popularnych ekranów, ale za pomocą konsoli lub deski rozdzielczej. Są to fizyczne, a nie cyfrowe elementy sterujące, a wielu użytkowników nie wie, jak prawidłowo z nich korzystać.
Istnieje kilka funkcji pojazdów związanych z wspomaganiem jazdy i bezpieczeństwem. W tym przypadku są one domyślnie włączone i wyposażone w lampkę sygnalizującą ich wyłączenie. W takim przypadku użytkownik może nacisnąć przycisk i wyłączyć funkcję, jeśli nie chce z niej korzystać.

Auto Hold
Coraz częściej spotyka się przycisk z literą A w okręgu z dwoma łukami po bokach. Jest to przycisk Auto Hold, który, jak sama nazwa wskazuje, aktywuje funkcję, gdy pojazd jest zatrzymany, w stanie oczekiwania. Jest to system elektroniczny, który pozwala zwolnić pedał hamulca, gdy jesteśmy zatrzymani, nawet na pochyłości. Często identyfikowany jest również z dłonią otoczoną w ten sam sposób co litera A, a w wielu przypadkach ma bezpośrednio napis Auto Hold.

Elektryczny hamulec ręczny
Zazwyczaj tuż obok przycisku Auto Hold znajduje się przycisk elektrycznego hamulca ręcznego. W tym przypadku ma on literę P otoczoną okręgiem i dwa łuki po bokach, bardzo podobne do tych na poprzednim przycisku. Elektryczny hamulec ręczny szybko zastępuje hamulec linkowy, który zawsze działał za pomocą dźwigni, ponieważ po podniesieniu pociągał za linkę podłączoną do tylnych kół. Elektryczny hamulec ręczny pełni tę samą funkcję, ale jest obsługiwany za pomocą przycisku lub klawisza, ponieważ zazwyczaj jest powiązany z poleceniem automatycznej skrzyni biegów, tak że po ustawieniu w pozycji Parking w wielu przypadkach hamulec ręczny jest aktywowany automatycznie. Podobnie, w większości nowszych modeli, po włączeniu biegu do przodu i przyspieszeniu, hamulec jest zazwyczaj dezaktywowany automatycznie.

Kontrola stabilności
Ten przycisk jest jednym z tych, które zawsze działają odwrotnie do pozostałych, ponieważ naciska się go, aby wyłączyć system, a nie włączyć. Jest oznaczony symbolem samochodu i dwóch zygzakowatych śladów. Jest to elektroniczna kontrola stabilności samochodu, powszechnie znana jako ESP, skrót często używany do oznaczenia przycisku na desce rozdzielczej lub konsoli. Funkcja ta kompensuje nagłą destabilizację pojazdu względem podłużnej linii jazdy. Działa na każde koło osobno i ma na celu wspomaganie kierowcy podczas manewru omijania, utrzymując samochód w kierunku jazdy i zapobiegając np. obrotowi lub poślizgowi bocznemu. Funkcja ta przyczynia się do bezpieczniejszej jazdy np. na śliskiej nawierzchni.

Centrowanie pasa ruchu
Centrowanie pasa ruchu lub utrzymywanie pasa ruchu to kolejna funkcja, która w wielu samochodach jest domyślnie włączona, ale kierowca może ją wyłączyć. Jest to kierownica z dwiema bocznymi liniami, które zamykają się w górnej części, przedstawiając przebieg pasa ruchu drogi, autostrady lub alei z perspektywy kierowcy. W niektórych samochodach działa tylko za pomocą sygnału dźwiękowego, w innych generuje wibracje na kierownicy lub nawet na siedzeniu, ale generalnie jest to urządzenie, które koryguje kierunek, gdy pojazd zbliża się do krawędzi pasa ruchu, przywracając go do środka. Istnieją modele, które pozwalają dostosować stopień ingerencji, aby była ona mniej inwazyjna podczas manewru. Aby uniknąć irytacji i konieczności wyłączania urządzenia, należy włączyć kierunkowskaz przed przekroczeniem linii bocznej w celu zmiany pasa ruchu. W takim przypadku urządzenie nie działa.

Ostrzeganie o przeszkodach
Jest to jeden z przycisków, który znajduje się w samochodach od dawna, a jednak wielu kierowców nie wie o jego istnieniu lub myli jego funkcję. Jest to przycisk ostrzegający o przeszkodach, który zazwyczaj jest oznaczony stożkiem, literą P i falami, które symbolizują wykrycie przeszkody przed lub za pojazdem. Po naciśnięciu przycisku wyłącza się alarm dźwiękowy, który często jest uciążliwy w zależności od głośności lub intensywności, a kierowca sam decyduje, jak daleko może się posunąć. W przypadku parkowania alarm ten jest uzupełnieniem kamery tylnej, która często ma wirtualne pole zmieniające kolor z zielonego na żółty, a następnie na czerwony w miarę zbliżania się przeszkody.

Auto Stop
Jest to funkcja bezpośrednio związana z zużyciem paliwa i emisją gazów zanieczyszczających. Jest oznaczona literą A i zakrzywioną strzałką wokół niej, wraz z napisem Off (wyłączone). Po włączeniu system wykrywa, że samochód całkowicie się zatrzymał i wyłącza silnik. W wielu pojazdach konieczne jest mocniejsze naciśnięcie hamulca przez co najmniej kilka sekund, aby system zadziałał. Gdy tylko zwolni się pedał hamulca lub nacisnie pedał gazu, rozrusznik ponownie uruchamia silnik samochodu, aby bez opóźnień ruszyć do przodu. Jeśli funkcja zostanie wyłączona, silnik pozostaje w stanie regulacji, gdy pojazd jest zatrzymany, na przykład na światłach lub stacji poboru opłat.
