Do niedawna we wszystkich samochodach, które miałem, akumulator znajdował się w komorze silnika. Wymiana akumulatora była bardzo prosta: wystarczyło zdjąć plastikowe osłony chroniące akumulator, odłączyć zaciski, zdjąć płytkę mocującą, wyjąć akumulator i włożyć nowy, a następnie wykonać wszystkie czynności w odwrotnej kolejności.
Teraz mam samochód, w którym akumulator znajduje się w bagażniku, a drugi, w którym znajduje się pod siedzeniem, i w obu znalazłem coś, czego nigdy wcześniej nie widziałem: małą rurkę, która jest podłączona do akumulatora. Oczywiście zwróciło to moją uwagę, ponieważ nie wiedziałem, że istnieją elementy podłączone do akumulatora poza zaciskami.
Jest to element bezpieczeństwa chroniący pojazd i pasażerów.
Jest to rurka wentylacyjna, znana również jako rurka odgazowująca lub odpowietrzająca. Każda z tych nazw daje wystarczającą wskazówkę co do jej funkcji.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe (najpopularniejsze) mogą wytwarzać gazy podczas ładowania i rozładowywania, głównie wodór i tlen. Ponieważ są to gazy łatwopalne, nie powinny gromadzić się wewnątrz pojazdu, dlatego samochody, które mają akumulator w kabinie lub bagażniku, są wyposażone w tę rurkę, aby umożliwić kontrolowane odprowadzanie tych gazów na zewnątrz pojazdu.

Jeśli z akumulatora wycieknie niewielka ilość kwasu, odpowietrznik służy również do jego usunięcia, zapobiegając osadzaniu się siarczanu na blasze znajdującej się w komorze akumulatora lub na samym akumulatorze.
Jest to zatem element bezpieczeństwa, który chroni pojazd przed ryzykiem wybuchu, a pasażerów przed wdychaniem gazów wytwarzanych przez akumulator.

Jeśli nie widziałeś tego wcześniej, to dlatego, że samochody, w których akumulator znajduje się w komorze silnika, nie potrzebują rurki odprowadzającej spaliny na zewnątrz, ponieważ komora silnika jest już wentylowana.
Kiedy wyjmujesz z samochodu akumulator podłączony do tej rurki, nie musisz robić nic specjalnego, po prostu odłączasz go. Podobnie, kiedy montujesz nowy akumulator, wystarczy tylko włożyć rurkę wentylacyjną, którą ma samochód, do otworu w akumulatorze.
Ponieważ producenci akumulatorów nie wiedzą, gdzie w każdym samochodzie znajduje się rurka wentylacyjna, umieszczają w akumulatorze dwa otwory do podłączenia, po jednym z każdej strony. Ten, który pozostaje wolny, należy zakryć za pomocą zatyczki dołączonej do akumulatora przy zakupie nowego i podłączonej do plastikowej osłony zacisków.
W akumulatorach wymagających konserwacji rura ta jest również bardzo przydatna do usuwania kwasu i oparów, które mogą być wytwarzane przez akumulator. Tego typu akumulatory nie są już stosowane w nowoczesnych samochodach, ale nadal są używane w wielu motocyklach.
