Ciągła trakcja na wszystkich kołach, nawet jeśli jedno lub dwa z nich znajdują się w powietrzu. Zapobiega poślizgowi kół, co zmniejsza uszkodzenia terenu.
- Całkowita trakcja bez mechanizmów różnicowych.
- Układ hydrauliczny w każdym kole.
- Stały moment obrotowy, nawet gdy koła znajdują się w powietrzu.
- Mniejsze uszkodzenia terenu.
- Mniejsze obciążenie dla kierowcy.
- Gotowy do pracy z maszynami rolniczymi i w ekstremalnych warunkach terenowych.
Line Traction: nowe podejście do napędu na wszystkie koła
Stały napęd na wszystkie koła zawsze był obietnicą bez pokrycia. Idealna w teorii, ale z oczywistą piętą achillesową: mechanizmami różnicowymi. Te elementy mechaniczne pozwalają kołom obracać się z różnymi prędkościami podczas pokonywania zakrętu… ale zawodzą właśnie wtedy, gdy są najbardziej potrzebne, np. na śliskim podłożu lub gdy jedno koło unosi się nad ziemią. Jeśli jedno koło traci przyczepność, tracą ją również wszystkie pozostałe. I utkniesz w miejscu.
System Line Traction eliminuje ten problem u źródła. Bez mechanizmów różnicowych. Bez ręcznych blokad. Bez skomplikowanych decyzji. Tylko ciągła, automatyczna i precyzyjna kontrola każdego koła z osobna.
Jak działa Line Traction
Każde koło jest połączone z planetarną przekładnią i koroną zębatą, która obraca się w swojej obudowie z prędkością kontrolowaną hydraulicznie. Korona ta nie jest sztywno zamocowana: jej prędkość można zmieniać za pomocą obwodu hydraulicznego, który reguluje przenoszenie momentu obrotowego.
Kluczem jest to połączenie hydrauliczne. System może całkowicie unieruchomić koronę lub pozwolić jej obracać się z milimetrową precyzją. Dzięki temu pojazd może utrzymać aktywną i stałą przyczepność wszystkich kół, nawet gdy jedno lub kilka z nich straci kontakt z podłożem.

Ponadto system automatycznie dostosowuje prędkości poszczególnych kół w zależności od kąta skrętu i geometrii pojazdu. Podczas pokonywania zakrętu zawory proporcjonalne otwierają się na tyle, aby umożliwić wolniejsze obracanie się kół wewnętrznych, bez wpływu na całkowity moment obrotowy silnika. W ten sposób unika się zarówno niepotrzebnego poślizgu, jak i wymuszonego blokowania, typowego dla konwencjonalnych mechanizmów różnicowych.
Zastosowanie w maszynach rolniczych: gdzie trakcja nie może zawieść
System został po raz pierwszy zaprezentowany podczas Agritechnica 2025, największych światowych targów maszyn rolniczych, na pokładzie prototypu ciągnika Aebi Terratrac. Było to idealne środowisko dla tej innowacji: ekstremalne nachylenia, błotniste tereny, ostre zakręty i potrzeba stałej maksymalnej trakcji.
W takich sytuacjach Line Traction robi różnicę. Podczas gdy inne systemy wymagają od kierowcy włączania lub wyłączania blokad, tutaj wszystko dzieje się w tle. Oprogramowanie wykrywa każdą sytuację i dostosowuje system bez udziału człowieka.
Aebi potwierdziło już komercyjną integrację tego systemu w modelach przeznaczonych do pracy na stromych zboczach, takich jak górskie winnice lub trudno dostępne obszary leśne.

Porównanie z obecnymi technologiami
Inni producenci, zwłaszcza w branży samochodów elektrycznych, badają podobne rozwiązania z niezależnymi silnikami w każdym kole, zarządzanymi przez oprogramowanie. Istnieją również pojazdy, które wykorzystują selektywne hamowanie kół w celu skorygowania utraty trakcji. Jednak rozwiązania te, choć skuteczne w pewnych warunkach, nie zapewniają natychmiastowej i solidnej mechanicznie reakcji, jaką oferuje Line Traction w ekstremalnych sytuacjach.
Z drugiej strony, systemy hydrauliczne często budzą obawy związane z konserwacją lub złożonością. Jednak twórcy zapewniają, że architektura Line Traction zmniejsza całkowitą liczbę ruchomych części i uprości układ napędowy w porównaniu z tradycyjnym systemem 4WD.
Poza polem: czy może trafić do transportu miejskiego?
Chociaż system Line Traction zadebiutował w maszynach ciężkich, jego twórcy zapewniają, że jest on modułowy i można go dostosować do innych koncepcji pojazdów. Problem? Dodatkowa masa nieresorowana na kołach, która w samochodach miejskich lub sportowych może wpływać na zachowanie zawieszenia i efektywność energetyczną. Jednak w pojazdach przemysłowych, użytkowych, a nawet elektrycznych pojazdach terenowych ograniczenie to traci na znaczeniu.
Nie jest trudno wyobrazić sobie jego zastosowanie w pojazdach ratowniczych, karetkach terenowych lub autonomicznych pojazdach dostawczych na obszarach wiejskich.
Potencjał
System Line Traction stanowi nie tylko ulepszenie techniczne: ma on realny wpływ na zrównoważony rozwój i efektywne wykorzystanie zasobów.
- Mniejsze zużycie gleby: eliminując poślizg i umożliwiając płynne skręcanie, zmniejsza zagęszczenie gleby rolniczej, sprzyjając jej długoterminowej kondycji.
- Większa efektywność energetyczna: poprzez uniknięcie strat spowodowanych niepotrzebnym tarciem, przyczynia się do bardziej racjonalnego wykorzystania paliwa lub energii elektrycznej w modelach hybrydowych lub elektrycznych.
- Mniejsze zapotrzebowanie na interwencję człowieka: mniej błędów operacyjnych, większa wydajność i mniejsze wymagania szkoleniowe.
- Wydłużona żywotność: poprzez zmniejszenie ekstremalnych obciążeń na mechanizmach różnicowych i przekładniach, system może wydłużyć żywotność pojazdów.
- Solidna podstawa dla pojazdów elektrycznych na obszarach wiejskich: w połączeniu z silnikami elektrycznymi na koła może to doprowadzić do powstania w 100% ekologicznych rozwiązań w obszarach, gdzie obecnie nadal dominuje olej napędowy.
W świecie, w którym rolnictwo regeneracyjne i odpowiedzialne korzystanie z maszyn zyskują na znaczeniu, technologie takie jak Line Traction są czymś więcej niż tylko ulepszeniem technicznym: są one częścią przejścia do modelu bardziej odpornego, inteligentnego i przyjaznego dla środowiska.
