Mechanik bez metafor i owijania w bawełnę wyjaśnia, co psuje się w samochodzie, gdy zostawiasz go na parkingu.

Regularna konserwacja pojazdów jest konieczna i zazwyczaj uważamy, że jest ona bardziej pilna, gdy są one intensywnie użytkowane, i rzeczywiście tak powinno być, ale w rzeczywistości nawet jeśli nie przejeżdżają one wielu kilometrów, również wymagają kontroli. Niektórzy ludzie, aby nie zużywać ich zbytnio, decydują się na korzystanie z alternatyw dla samochodu, wierząc, że dzięki temu będą one służyć dłużej, ale należy uważać na takie działania, ponieważ brak aktywności również ma negatywny wpływ, zwłaszcza jeśli trwa zbyt długo.

Tak stwierdził doświadczony mechanik w magazynie Car & Motor, wyjaśniając, że różne elementy samochodu są narażone na uszkodzenia, gdy pojazd pozostaje zaparkowany i nie jest używany przez dłuższy czas, ponieważ chociaż najnowsze modele są zaprojektowane tak, aby były trwałe i niezawodne, niektórzy ludzie nie używają ich przez kilka miesięcy, co może mieć katastrofalne skutki dla kluczowych części.

Problemy związane z nieporuszaniem samochodem

Specjalista wskazuje na największy problem związany z brakiem użytkowania, którym jest akumulator. Zwraca uwagę, że gdy samochód stoi, akumulator stopniowo się rozładowuje, aż do całkowitego wyczerpania, dochodząc do punktu, w którym utrata energii jest tak głęboka i ciągła, że jego żywotność całkowicie się kończy, a jedynym rozwiązaniem jest wymiana na nowy. Jest to najczęstszy problem, ale nie jedyny, który może wpływać na elementy, których naprawa lub wymiana może być bardzo kosztowna, a nawet zagrozić całemu pojazdowi.

Długotrwałe niekorzystanie z samochodu może bezpośrednio wpływać na hamulec ręczny i skrzynię biegów, zwłaszcza gdy kierowca parkuje samochód bez wyłączania silnika i pozostawia go na biegu, jak wyjaśniono w artykule, w którym ostrzega się, że praktyka ta może powodować nacisk na skrzynię biegów i niewielkie, niezauważalne ruchy pojazdu. W zależności od samochodu, o którym mowa, problemy są nieco inne. W przypadku samochodów manualnych istnieje ryzyko przewrócenia się, natomiast w samochodach elektrycznych nacisk przenoszony jest wyłącznie na bieg P, co powoduje nadmierne obciążenie skrzyni biegów.

Jeśli chodzi o hamulce, zarówno tarczowe, jak i bębnowe, ekspert wyjaśnia, że jeśli samochód pozostaje zaparkowany przez dłuższy czas, zwłaszcza po umyciu lub jeździe w deszczu, na tarczach tworzy się cienka warstwa rdzy, co może spowodować powstanie swego rodzaju „tymczasowego kleju na klockach”, który blokuje je podczas próby ponownego ruszenia. Mówi również o różnych rodzajach parkowania, argumentując, że parkowanie na pochyłości lub z obróconymi kołami nie powoduje zużycia, ponieważ zawieszenie i amortyzatory są zaprojektowane tak, aby wytrzymać takie obciążenia, ale powoduje inne zagrożenia.

Parkując z kołami skręconymi na zewnątrz, możemy narazić się na uderzenie innego pojazdu podczas jazdy, a także na utratę elastyczności lub wyschnięcie tulei i gumowych elementów zawieszenia, które pozostają w tej samej pozycji przez tygodnie lub miesiące. Tak, dotyczy to również akumulatorów wysokonapięciowych w samochodach hybrydowych i elektrycznych, które mogą ulec nieodwracalnemu uszkodzeniu, jeśli poziom naładowania spadnie poniżej minimalnych specyfikacji producenta podczas długotrwałej bezczynności.

vadim/ author of the article

Nazywam się Vadim. Interesuję się samochodami i lubię pisać artykuły na tematy motoryzacyjne. W swoich tekstach dzielę się praktycznymi poradami dotyczącymi wyboru i serwisowania samochodów, omawiam nowości w branży i opowiadam o przydatnych akcesoriach.

Dent cars