Zimno może uszkodzić Twój samochód. Oto punkty, które należy sprawdzić, aby uniknąć awarii w zimie.

Kiedy zbliża się zima i mrozy zaczynają dawać o sobie znać, na niższych wysokościach gromadzi się znaczna ilość śniegu, a pługi śnieżne zaczynają pracować, należy zwrócić uwagę na konserwację naszego pojazdu.

Uruchomienie zimnego silnika lub sprawdzenie akumulatora to nie jedyne rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, aby uniknąć tych tak powszechnych awarii, zwłaszcza jeśli samochód stoi na ulicy.

Uszkodzenie wycieraczek przy temperaturach poniżej zera lub śniegu

Pozostawienie wycieraczek w naturalnej pozycji podczas mrozu lub obfitych opadów śniegu może spowodować ich zamarznięcie, a próba ich podniesienia może doprowadzić do ich uszkodzenia. Innym scenariuszem jest awaria spowodowana ciężarem śniegu, która ogranicza ich działanie.

W takich przypadkach dobrym pomysłem jest pozostawienie ich w pozycji podniesionej, aby nie stykały się z przednią szybą w nocy. Inną opcją jest nałożenie prześcieradła lub tkaniny na szybę i lusterka, pozostawiając wycieraczki na wierzchu. Nigdy nie wylewaj gorącej wody, aby stopić lód, ponieważ gwałtowna zmiana temperatury spowoduje pęknięcie szyby, ani nie uruchamiaj wycieraczek, gdy na szybie nadal znajduje się warstwa lodu. Rada, którą można odnieść również do kurzu.

Sprawdź akumulator (i wymień go w razie potrzeby)

Wraz z gwałtownymi zmianami temperatury, zwłaszcza w przypadku niskich temperatur, akumulator samochodowy może się „wyczerpać”. Co więcej, obecne pojazdy są wyposażone w urządzenia elektryczne, które nieustannie zużywają energię.

Dlatego ważne jest, aby sprawdzić stan naładowania akumulatora za pomocą multimetru. Jeśli to możliwe, unikaj pozostawiania pojazdu na noc na ulicy, zwłaszcza w obszarach górskich.

Zwróć uwagę na płyny w samochodzie, które mogą zamarznąć

Paliwo zamarza zazwyczaj w temperaturze około -30 stopni Celsjusza. Jednak awaria lub problem może pojawić się jeszcze przed zamarznięciem, w postaci żelowania. W takiej sytuacji płyny stają się znacznie gęstsze, do tego stopnia, że pompa paliwa nie będzie w stanie przetransportować paliwa do silnika, a nawet wtryskiwacze będą miały problemy z gęstością paliwa, a ponadto filtr paliwa może ulec zablokowaniu.

Spowoduje to, że samochód nie będzie mógł uruchomić się w ekstremalnie niskich temperaturach. W tym celu istnieją dodatki przeciwzamarzające do samochodów z silnikiem diesla, które każdy użytkownik może dodać do zbiornika, aby zapobiec zamarzaniu.

Innym płynem, który często zamarza (w temperaturze -14 °C), jest AdBlue, a także olej silnikowy. Staje się on gęstszy pod wpływem zimna, nie będzie w stanie tak samo skutecznie smarować części silnika i może dojść do bardzo poważnej awarii.

Szkody spowodowane przez sól rozsiewaną przez pługi śnieżne

Chociaż jest to szkoda bardziej powszechna w krajach takich jak Niemcy, należy również pamiętać, że sól rozsiewana na drogach w celu zapobiegania zamarzaniu może wpływać na podwozie samochodu i lakier, ponieważ jest ścierna, do tego stopnia, że powoduje rdzewienie tak ważnych elementów, jak zawieszenie lub rura wydechowa samochodu.

W związku z tym, jeśli zamierzasz jeździć przez kilka dni po drogach posypanych solą, zaleca się umycie samochodu, zwracając szczególną uwagę na podwozie.

Rozważ zakup kompletu opon zimowych lub całorocznych

Opony zimowe są nie tylko sprzymierzeńcem w walce ze śniegiem lub lodem, ale nawet w słońcu wykazują lepsze właściwości niż opony letnie, o ile temperatura jest niższa niż 7 °C.

Powyżej tych temperatur ich osiągi pogarszają się i zużywają się szybciej, dlatego należy pamiętać, że w przypadku wzrostu temperatury nie zaleca się dalszego ich użytkowania, ponieważ ulegną one degradacji. W tym przypadku opony całoroczne mogą być dobrym rozwiązaniem, ponieważ stanowią alternatywę dla łańcuchów i zapewniają równowagę osiągów zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych, bez konieczności wymiany opon.

Wreszcie, w bagażniku znajdują się również akcesoria, które mogą okazać się szczególnie przydatne, takie jak podstawowa apteczka z opatrunkami, sterylnymi gazikami, bandażami elastycznymi, rękawiczkami winylowymi, alkoholem lub wodą utlenioną, nożyczkami, pęsetą, plastrami i watą.

vadim/ author of the article

Nazywam się Vadim. Interesuję się samochodami i lubię pisać artykuły na tematy motoryzacyjne. W swoich tekstach dzielę się praktycznymi poradami dotyczącymi wyboru i serwisowania samochodów, omawiam nowości w branży i opowiadam o przydatnych akcesoriach.

Dent cars