Największa instalacja akumulatorów w Europie zapewnia energię dla 410 000 gospodarstw domowych i może jednocześnie ładować 4000 samochodów elektrycznych z mocą 250 kW.

Rozpoczęto już budowę największej instalacji akumulatorowej w Europie i jednej z największych na świecie. Projekt ten, pod każdym względem imponujący, będzie w stanie magazynować energię dla ponad 400 000 gospodarstw domowych i zapewni moc wystarczającą do jednoczesnego ładowania tysięcy samochodów elektrycznych.

Ten park baterii stacjonarnych będzie miał pojemność 4 GWh i będzie mógł dostarczać moc 1 GW, czyli 1 milion kilowatów. Oznacza to, że może on magazynować łącznie 4 GWh energii (można to porównać do „wielkości zbiornika”) i może być rozładowywany z mocą 1 GW. Oznacza to, że może dostarczać maksymalną moc przez 4 godziny z rzędu, zanim się wyczerpie. Zakładając, że przeciętne gospodarstwo domowe zużywa 9,6 kWh dziennie, energia ta mogłaby zasilić około 410 000 gospodarstw domowych przez cały dzień.

Odpowiada to jednoczesnemu ładowaniu 4000 samochodów elektrycznych przez 4 godziny, wszystkie o maksymalnej mocy 250 kilowatów, lub jednoczesnemu włączeniu 100 milionów żarówek LED o mocy 10 watów.

4 GWh odpowiada w przybliżeniu 57 100 samochodom elektrycznym z akumulatorami o pojemności 70 kWh

Ten megaprojekt jest zlokalizowany w niemieckim regionie Łużyce i chociaż można by pomyśleć, że baterie są produkcji Tesli, w tym przypadku technologia pochodzi od Fluence Energy. Po uruchomieniu będzie pięć razy większy niż największy obecnie projekt magazynowania baterii w Europie. Ten ostatni, zlokalizowany w Wielkiej Brytanii, jest zaprojektowany do dostarczania maksymalnie 200 megawatów i magazynowania 800 megawatogodzin.

Elektrownia o nazwie Jänschwalde 1000 będzie wykorzystywać baterie Smartstack firmy Fluence, które według producenta mają o 30% większą gęstość energetyczną niż tradycyjne systemy prądu przemiennego. Osiągnięto to poprzez umieszczenie wszystkich systemów sterowania i monitorowania w podstawie, a moduły baterii umieszczono na górze; rozwiązanie to pozwala również dostawcom energii na szybkie rozbudowanie systemu magazynowania.

Po uruchomieniu będzie pięciokrotnie większy niż obecnie największy park akumulatorów w Europie.

LEAG Clean Power, dostawca energii z Łużyc, wykorzysta tę ogromną instalację akumulatorową jako zapasowe źródło magazynowania nadwyżek energii słonecznej i wiatrowej, a także do stabilizacji sieci podczas szczytów produkcji i zapotrzebowania.

Magazyn baterii zostanie zbudowany w ciągu najbliższych kilku lat w Jänschwalde w Niemczech, gdzie stanie się kluczowym elementem tego, co LEAG nazywa „Gigawatt Factory” – sieci wielkoskalowych instalacji wiatrowych, słonecznych i magazynujących energię, które działają wspólnie. „Skala tego projektu sprawia, że jest on czymś wyjątkowym” – zauważa Thomas Brandenburg, dyrektor generalny LEAG Clean Power GmbH.

Dzięki instalacji na dwóch poziomach udało się zwiększyć pojemność magazynową o 30%

Pomimo ogromnej skali projektu, jest on daleki od największego parku baterii stacjonarnych na świecie w 2025 roku. Projekt ten jest wynikiem współpracy między BYD a Saudi Electricity Company i został przyznany w ramach długoterminowego planu kraju dotyczącego integracji większej ilości energii odnawialnej i poprawy stabilności sieci energetycznej. W rzeczywistości jest on podzielony na pięć lokalizacji i ma pojemność 12,5 GWh, z których każda ma 2,5 GWh i 500 MW mocy. Największym projektem w jednej lokalizacji jest „Green Energy Corridor Phase-II” w Ladakh (Indie), który ma 12 GWh pojemności magazynowej i 13 GW energii odnawialnej.

vadim/ author of the article

Nazywam się Vadim. Interesuję się samochodami i lubię pisać artykuły na tematy motoryzacyjne. W swoich tekstach dzielę się praktycznymi poradami dotyczącymi wyboru i serwisowania samochodów, omawiam nowości w branży i opowiadam o przydatnych akcesoriach.

Dent cars