Zapaliła się kontrolka płynu chłodzącego podczas jazdy. Jak długo można jeszcze jechać?

Mały Ford Fiesta wspinał się do Pedrafita do Cebreiro, jakby jutro nie istniało. Za kierownicą siedziała moja mama, która postanowiła wyprzedzić wszystkie ciężarówki i samochody. Byłem wtedy dzieckiem, ale i tak byłem zaskoczony, widząc, że mały Fiesta 1.1 radzi sobie z wszystkimi BMW i Mercedesami na drodze. Nagle poczułem zapach spalenizny i zapaliła się kontrolka płynu chłodzącego.

Poważny problem, jesteśmy w środku Ancares, a samochód nas zawiedzie. Nieuchronnie pytam, jak długo można jechać, gdy zapala się kontrolka płynu chłodzącego. „To zależy” – odpowiada. Jasne.

Jeszcze można jechać, ale tylko na bardzo krótkim odcinku.

Nie dam ci takiej samej odpowiedzi jak Galicyjczyk, ale wiedz, że kiedy się zapala, to jest to jak odliczanie i trzeba jak najszybciej się zatrzymać. Kontrolka płynu chłodzącego jest przedstawiona jako mały wskaźnik temperatury podobny do termometru nad małymi falami. Kiedy się zapala, oznacza to, że pojazd się przegrzewa. Dokładniej rzecz biorąc, wskazuje, że płyn chłodzący jest zbyt gorący i nie może już chłodzić niektórych wrażliwych części lub samego silnika.

Płyn chłodzący, który zazwyczaj jest mieszanką glikolu i wody, to płyn krążący między silnikiem a chłodnicą samochodu, który pomaga regulować temperaturę i zapobiega przegrzaniu. Utrzymanie odpowiedniego poziomu płynu chłodzącego ma zasadnicze znaczenie dla wydajności i ogólnego stanu silnika i należy go wymieniać w regularnych odstępach czasu.

Jeśli zapala się pomarańczowa kontrolka, może to oznaczać, że poziom płynu chłodzącego jest zbyt niski. W każdym razie zbyt długa jazda z zapaloną kontrolką stanowi zagrożenie dla kierowcy i pasażerów. Dlatego należy jak najszybciej się zatrzymać.

Gdy zapala się czerwona kontrolka, najlepiej natychmiast się zatrzymać. Ponieważ jest to sytuacja awaryjna, można zatrzymać się na poboczu drogi lub, jeszcze lepiej, w bezpiecznym miejscu. Zasadniczo można kontynuować jazdę przez kilka (bardzo) kilometrów, aby uniknąć większych szkód.

Im dłużej bowiem jedziemy z zapaloną kontrolką, tym większe jest ryzyko awarii. W takim przypadku należy odwieźć samochód do warsztatu, aby naprawić problem i uniknąć ponownego przegrzania. W zależności od uszkodzonych części lub awarii, która może obejmować wszystko, od przebitej chłodnicy, przez nieszczelną rurkę, po wadliwy czujnik, naprawa może kosztować od mniej niż 100 euro do ponad 1200 euro.

Należy jednak pamiętać, że po zatrzymaniu się nigdy nie wolno otwierać zbiornika płynu chłodzącego, gdy jest on gorący. Jest to niezwykle niebezpieczne, ponieważ ciśnienie i temperatura, z jaką może wyrzucić wodę lub parę, mogą spowodować poważne oparzenia.

W każdym razie zapalenie się lampki nie oznacza, że silnik ulegnie awarii w chmurze pary wodnej, jak podczas rajdu Dakar lub programu „Top Gear” na pustyni. Może to również oznaczać, że z jakiegoś powodu płyn chłodzący i układ chłodzenia nie są w stanie schłodzić silnika.

Na przykład jesienią może to być nagromadzenie liści, plastikowa torba przyniesiona przez wiatr lub inny podobny przedmiot, który zasłania chłodnicę, o czym nie wiemy, co nieuchronnie powoduje przegrzanie silnika i zapalenie się kontrolki płynu chłodzącego.

Może też być tak, że pod koniec lata podjąłeś się pokonania stromego podjazdu górskiego, takiego jak Pedrafita do Cebreiro (nie patrzę na nikogo). W takim przypadku najlepiej jest zrobić przerwę i poczekać, aż silnik ostygnie.

vadim/ author of the article

Nazywam się Vadim. Interesuję się samochodami i lubię pisać artykuły na tematy motoryzacyjne. W swoich tekstach dzielę się praktycznymi poradami dotyczącymi wyboru i serwisowania samochodów, omawiam nowości w branży i opowiadam o przydatnych akcesoriach.

Dent cars