Popularny mechanik wyjaśnił na swoich portalach społecznościowych, jak niebezpieczne jest wykonywanie tej czynności, gdy silnik pojazdu jest „rozgrzany”.
Juan José, profesjonalista ze świata motoryzacji, wyjaśnił na swoim oficjalnym profilu TikTok España, @talleresebenezer, prawdziwy powód, dla którego nie wolno nam pod żadnym pozorem otwierać zbiornika płynu chłodzącego w naszym pojeździe.
„Nie otwierajcie zbiornika płynu chłodzącego, gdy silnik jest rozgrzany. Nie ma znaczenia, czy chcecie sprawdzić poziom płynu. Jeśli nie widzicie go, a zbiornik jest brudny i zamknięty, poczekajcie, ponieważ nie można go otworzyć, gdy silnik jest rozgrzany. Mam dość powtarzania tego i oglądania filmów, na których ludzie robią takie rzeczy” – napisał mechanik w poście po obejrzeniu publikacji kierowczyni, której pękł zbiornik płynu chłodzącego.

Przed wyjaśnieniem dwóch powodów, dla których nie należy tego robić, Juan José wyjaśnił, że można sprawdzić poziom wszystkich płynów w silniku z wyjątkiem jednego, czyli płynu chłodzącego: „Jeśli chcesz sprawdzić poziom dowolnego płynu, czy to płynu hamulcowego, oleju, płynu do spryskiwaczy… możesz to zrobić, gdy silnik jest rozgrzany, ponieważ nic się nie stanie”.
Dlaczego nie należy sprawdzać poziomu płynu chłodzącego, gdy silnik jest rozgrzany?
Pierwszy z powodów, który wyjaśnia mechanik, dotyczy temperatury i różnicy ciśnień panujących wewnątrz i na zewnątrz zbiornika. „Jeśli woda wrze w temperaturze 100 stopni, na przykład podczas gotowania makaronu lub innego posiłku… samochód będzie miał wyższą temperaturę. Co więc robimy, aby nie doszło do wrzenia? Zwiększamy ciśnienie, tak jak w przypadku szybkowaru”.
Jak wygląda procedura kontrolowania ciśnienia w takich przypadkach? Cóż, według Juana José, osiąga się to dzięki „hermetycznej pokrywie zbiornika”: „Zakładamy hermetyczną pokrywę, która wytrzyma różne temperatury płynu chłodzącego. Element ten, gdy ma nadmierne ciśnienie, otwiera się i bezpiecznie uwalnia na dół. Jeśli go otworzysz i rozpręży się… zacznie gotować się w niekontrolowany sposób i wyrzuci strumień wrzącej wody pod ciśnieniem w twarz lub ręce”.
„Drugą kwestią, którą należy wziąć pod uwagę, jest to, że nawet jeśli uda nam się otworzyć korek bez żadnych konsekwencji… nie będzie to miało żadnego znaczenia, ponieważ zostaniesz z samochodem na lodzie. Cały płyn zostanie wylany, a do obwodu dostanie się powietrze, ponieważ woda zacznie wrzeć w najgorętszych miejscach. W rezultacie otrzymamy pojazd całkowicie bezużyteczny” – zapewnił specjalista motoryzacyjny.

Jak prawidłowo to sprawdzić?
Na koniec nie chciał zakończyć filmu bez wyjaśnienia, jak prawidłowo otworzyć korek i w jakim momencie: „Jeśli musisz to sprawdzić, najpierw poczekaj, aż ostygnie, i bezpiecznie dotknij rurki. Jeśli zauważysz, że jest miękka, to znaczy, że można ją wcisnąć i nie jest twarda, możesz powoli otworzyć korek, sprawdzając stopniowo, czy wydostaje się powietrze lub czy jest pod ciśnieniem. Nie rób tego jednak w sposób niekontrolowany, a już na pewno nie, jeśli Twój samochód ma chłodnicę z korkiem obracanym o pół obrotu, który pęknie szybciej”.
