Marka z czterema okrągłymi logo prezentuje w Monachium pierwsze informacje na temat swojego projektu F1, który stanowi decydujący krok w jej transformacji technologicznej i sportowej.
Zaledwie 115 dni przed oficjalnym debiutem w Formule 1, Audi zaprezentowało w swoim Brand Experience Center w Monachium koncepcyjny model R26, prototyp zapowiadający stylistykę i tożsamość wizualną, które będą charakteryzować wejście niemieckiej marki do królewskiej kategorii sportów motorowych w 2026 roku. Model ten symbolizuje nie tylko powrót niemieckiego producenta do Formuły 1 z własnym zespołem, ale także nowy etap dla Audi, które postrzega ten projekt, podobnie jak inne dyscypliny, jako katalizator innowacji, kultury i elastyczności biznesowej.

„Wejście do Formuły 1 to kolejny rozdział w transformacji firmy” – stwierdził Gernot Döllner, dyrektor generalny Audi. „Nie wchodzimy do Formuły 1 tylko po to, żeby być obecnym; chcemy wygrywać. Wiemy, że droga do zostania czołowym zespołem zajmie trochę czasu, ale nasz cel jest jasny: walka o mistrzostwo świata w 2030 roku”.
Audi R26 Concept: nowe oblicze czterech pierścieni
R26 Concept uosabia nową tożsamość marki Audi, opartą na czterech zasadach: przejrzystym, technicznym, inteligentnym i emocjonalnym designie. Samochód łączy minimalistyczne powierzchnie z precyzyjnymi geometrycznymi cięciami, co ma na celu przekazanie jasności i wyrafinowania bez kompromisów, zarówno na torze, jak i poza nim.

Według Massimo Frascelli, dyrektora ds. projektowania Audi, „projekt ten jest pionierem nowej tożsamości wizualnej, która zjednoczy wszystkie aspekty naszej organizacji. R26 Concept jest jednym z pierwszych przejawów tego nowego języka”. Kombinacja kolorów łączy tytan, czerń węglową i nową czerwień Audi (lub pomarańczowy w zależności od oświetlenia) z czerwonymi pierścieniami marki, zastosowanymi selektywnie w celu wzmocnienia ich obecności na kratce.
Frascella dodaje: „Chcemy mieć najbardziej rzucający się w oczy samochód na torze i być najbardziej odważną marką poza torem. Projekt ten ma na celu stworzenie głębokiej więzi emocjonalnej nie tylko z fanami Formuły 1, ale także z tymi, którzy cenią determinację i wyrafinowanie”.
Strategiczne i zrównoważone finansowo wejście

Projekt Formuły 1 jest jednym z filarów globalnej strategii transformacji Audi. Dzięki limitowi kosztów narzuconemu przez FIA, królewska kategoria oferuje kontrolowane ramy ekonomiczne i bezprecedensową ekspozycję medialną: ponad 1,6 miliarda widzów oglądało wyścigi w 2024 roku.
„F1 łączy emocje, technologię i stabilność finansową” – podkreślił Jürgen Rittersberger, dyrektor finansowy Audi AG. „Dzięki limitowi wydatków rywalizacja jest bardziej stabilna niż kiedykolwiek i stanowi wyjątkową okazję do zainspirowania nowych klientów, zwłaszcza wśród młodych odbiorców”.
Audi będzie wspierane przez globalnych partnerów, takich jak Adidas, BP i Revolut, swojego przyszłego głównego sponsora. Ponadto na początku 2025 roku marka sfinalizowała przejęcie Grupy Sauber, ustanawiając siedzibę swojej struktury sportowej w Hinwil (Szwajcaria), podczas gdy hybrydowy zespół napędowy jest w całości opracowywany w Neuburg an der Donau (Niemcy).
Technologia „made in Germany” dla nowej ery hybrydowej
Od 2022 roku Audi pracuje nad własnym zespołem napędowym (Power Unit), który łączy silnik V6 turbo o pojemności 1,6 litra z hybrydowym układem nowej generacji. Technologia ta, opracowana wspólnie z BP, będzie pierwszą w historii marki stworzoną specjalnie dla Formuły 1. Silnik elektryczny potraja moc obecnych systemów i będzie zasilany paliwami ekologicznymi, zgodnie z przepisami obowiązującymi od 2026 roku.
Mattia Binotto, były dyrektor Ferrari, a obecnie kierujący projektem technicznym, określa to wyzwanie jako„najbardziej ekscytujący projekt nie tylko w sportach motorowych, ale we wszystkich dyscyplinach sportowych”. „Cel jest jasny: walka o mistrzostwo w 2030 roku. Nie ma żadnych skrótów; kluczem jest ciągły postęp. Wkrótce, gdy pierwszy bolid Audi wyjedzie na tor, zobaczymy efekty pracy i pasji setek ludzi” – dodał włoski inżynier.
Zespół z doświadczeniem, ale z nastawieniem na naukę i odpornością
Obok Binotto będzie Jonathan Wheatley, były dyrektor operacyjny Red Bull. Brytyjczyk podkreśla znaczenie kultury wewnętrznej: „F1 to nie tylko technologia, ale także nastawienie i odporność. Uczenie się na błędach i zaufanie do procesu uczyni nas silniejszymi. Nie pokonamy najlepszych, robiąc mniej niż oni”.
Obok nich będzie duet kierowców, który trudno będzie przebić: debiutant mistrz Formuły 3 i Formuły 2 Gabriel Bortoleto oraz doświadczony niemiecki kierowca Nico Hulkenberg. Idealne połączenie młodości i doświadczenia, dzięki któremu będą walczyć o czołowe miejsca na starcie w 2026 roku.
Zespół Audi F1 zadebiutuje oficjalnie w styczniu 2026 r., prezentując bolid na całym świecie, a następnie przeprowadzając prywatne testy w Barcelonie i publiczne testy w Bahrajnie w lutym. Jego debiut w zawodach odbędzie się w dniach 6-8 marca w Melbourne (Australia).

