Bill Gates zapłacił 138 000 dolarów za Porsche 959 przechowywane w urzędzie celnym, zmienił przepisy, aby móc nim jeździć, a następnie zainwestował w samochody elektryczne.

Bill Gates publicznie wyraził swoje poparcie dla samochodów elektrycznych jako kluczowego narzędzia w walce ze zmianami klimatycznymi. Poprzez swój fundusz innowacji klimatycznych Breakthrough Energy Ventures Bill Gates wspiera wprowadzanie pojazdów elektrycznych. Jednym z jego najbardziej znaczących przedsięwzięć jest Mangrove Lithium, start-up, który dąży do zrewolucjonizowania łańcucha dostaw litu poprzez zwiększenie wydajności przetwarzania nawet o 90% w laboratorium, co mogłoby obniżyć koszty o 40% i przyspieszyć produkcję akumulatorów do samochodów elektrycznych. Ponadto Gates uczestniczy w KoBold Metals, wraz z Jeffem Bezosem i BHP, w celu poszukiwania i lokalizowania złóż litu, niklu, kobaltu i miedzi w Australii, zapewniając kluczowe surowce dla przemysłu.

Inwestuje również w technologie związane z silnikami i efektywnością energetyczną. Turntide Technologies opracowuje inteligentne silniki elektryczne (Smart Motor System), które mogą zmniejszyć zużycie energii nawet o 60% i mają potencjalne zastosowanie w pojazdach hybrydowych lub ciężkich pojazdach elektrycznych. Gates wykazał zainteresowanie autonomiczną mobilnością: przetestował autonomiczny pojazd elektryczny Wayve i doszedł do wniosku, że samochody bez kierowców mogą być „korzystne zarówno dla portfela, jak i dla planety”.

Ciekawa historia Billa Gatesa i jego obsesji na punkcie Porsche 959

Zanim zaczął promować transport i mobilność elektryczną, amerykański magnat był już wielkim miłośnikiem motoryzacji, zwłaszcza samochodów sportowych. Pod koniec lat 80. zamówił Porsche 959, uważane za najbardziej zaawansowane supersportowe auto swoich czasów. Wyposażone w potężny silnik biturbo, napęd na wszystkie koła i pionierską elektronikę, 959 nigdy nie zostało dopuszczone do ruchu w Stanach Zjednoczonych, ponieważ Porsche odmówiło wydania zezwoleń na testy zderzeniowe zgodnie z przepisami NHTSA.

Ta biurokratyczna niekonsekwencja spowodowała, że samochód został zatrzymany w urzędzie celnym w Seattle na trzynaście lat. Gates zaczął wtedy płacić codzienne koszty przechowywania, około 28 dolarów dziennie, gromadząc ponad 132 000 dolarów opłat celnych i kosztów przechowywania. W międzyczasie szukał legalnego sposobu na uwolnienie swojego cennego pojazdu, nie rezygnując z niego ani nie odsyłając go z powrotem.

Nie chcąc się poddać, Gates połączył siły z prawnikiem Warrenem Deanem, dystrybutorem Brucem Canepą i współzałożycielem Microsoftu Paulem Allenem. Ich celem było promowanie ustawy, która pozwoliłaby na import i użytkowanie egzotycznych pojazdów produkowanych w ograniczonych seriach. Po latach nacisków politycznych, w 1998 roku Kongres wprowadził do ustawy senackiej poprawkę znaną jako „Show or Display”.

Podpisana przez prezydenta Billa Clintona, weszła w życie w lipcu 1999 roku. Przepis ten zezwalał na import modeli wyprodukowanych w liczbie poniżej 500 sztuk i niedostępnych w Stanach Zjednoczonych, pod warunkiem że spełniały normy emisji spalin i nie przekraczały 2500 mil (około 4023 km) przebiegu rocznie.

Wraz z wejściem w życie nowej ustawy Gates zmodyfikował swoje Porsche 959, aby dostosować je do amerykańskich wymogów dotyczących emisji spalin, co ostatecznie pozwoliło mu legalnie jeździć tym samochodem, choć pod ścisłymi warunkami, i uwolniło inne podobne supersamochody od regulacyjnego ostracyzmu. Efekt był natychmiastowy: tekst ustawy otworzył drzwi dla innych kultowych pojazdów, takich jak Jaguar XJ220, McLaren F1 czy Bugatti EB110, które mogły być importowane i użytkowane w Stanach Zjednoczonych jako pojazdy kolekcjonerskie, a nie samochody do codziennego użytku.

Prawo Show or Display jest dziś czczone przez entuzjastów i muzea, ponieważ umożliwia poruszanie się po drogach technicznym i rzadkim pojazdom, które bez tej furtki prawnej pozostałyby statycznymi eksponatami muzealnymi.

Samochody elektryczne Billa Gatesa

W 2020 roku Bill Gates ujawnił w wywiadzie dla youtubera Marquesa Brownlee, że kupił swój pierwszy samochód elektryczny: Porsche Taycan, zapewniając, że zrobił to po raz kolejny, ponieważ jest fanem niemieckiej marki, a nie z powodów technicznych lub ekonomicznych. Podkreślił również swoje uznanie dla Tesli za popularyzację pojazdów elektrycznych, chociaż ostatecznie zdecydował się na Taycana ze względu na osobistą sympatię do Porsche.

Widywano go również za kierownicą Tesli Model X, jego „codziennego” samochodu elektrycznego, pomimo znanych napiętych relacji z Elonem Muskiem. Wybór ten był zaskakujący, biorąc pod uwagę jego wcześniejsze krytyczne stanowisko wobec marki, i został zinterpretowany jako znak, że przedkłada technologię nad osobiste różnice.

Najnowsze informacje na temat elektrycznego garażu magnata pochodzą z marca 2025 r. Bill Gates otrzymał w prezencie urodzinowym elektrycznego Fiata 500 od piosenkarza Bono.

vadim/ author of the article

Nazywam się Vadim. Interesuję się samochodami i lubię pisać artykuły na tematy motoryzacyjne. W swoich tekstach dzielę się praktycznymi poradami dotyczącymi wyboru i serwisowania samochodów, omawiam nowości w branży i opowiadam o przydatnych akcesoriach.

Dent cars