Brytyjska międzynarodowa firma opracowuje płyn termiczny, który chłodzi cały elektryczny układ napędowy za pomocą jednego obwodu, upraszczając konstrukcję pojazdów elektrycznych.

Shell i HORIBA MIRA udowadniają, że jeden płyn może zastąpić wszystkie systemy chłodzenia w elektrycznych układach napędowych.

  • Jeden płyn dla całego układu napędowego.
  • Mniej komponentów, mniejsza waga.
  • Bardzo szybkie ładowanie bez przegrzewania.
  • Odporność na ekstremalne temperatury.
  • Dłuższa żywotność akumulatorów i elektroniki.
  • Kompatybilny z obecnym sprzętem.
  • Zastosowania w pojazdach, centrach danych, sieciach elektrycznych.

Shell poprawia zarządzanie temperaturą w pojazdach elektrycznych dzięki rozwiązaniu typu „wszystko w jednym”

W kluczowym momencie dla mobilności elektrycznej firma Shell osiągnęła przełom techniczny, który może zmienić konstrukcję i osiągi pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami (BEV). Jego nowy specjalistyczny płyn termiczny, Shell EV-Plus Thermal Fluid z technologią PurePlus, został pomyślnie przetestowany jako unikalne rozwiązanie do chłodzenia wszystkich elementów elektrycznych układu napędowego pojazdu BEV. Obejmuje to akumulator, silnik i elektronikę mocy, a wszystko to za pomocą jednego obwodu i jednego płynu.

Postęp ten radykalnie upraszcza wewnętrzną architekturę pojazdu, zmniejszając liczbę komponentów, całkowitą masę, a tym samym zużycie energii. Mniejsza liczba części oznacza również mniej konserwacji, mniejsze ryzyko awarii i bardziej wydajną produkcję.

Innowacja odpowiadająca rzeczywistym potrzebom

Rozwój pojazdów elektrycznych wymaga praktycznych rozwiązań jednego z głównych wyzwań: zarządzania ciepłem. Nowoczesne akumulatory osiągają wysokie temperatury, zwłaszcza podczas szybkiego ładowania lub w ekstremalnych warunkach klimatycznych. Bez skutecznego chłodzenia żywotność komponentów ulega skróceniu, a bezpieczeństwo może być zagrożone.

Shell, we współpracy z firmą technologiczną HORIBA MIRA, wykazał, że jego płyn nie tylko chroni akumulator podczas szybkiego ładowania, ale także skutecznie chłodzi silnik i elektronikę mocy w rzeczywistych warunkach jazdy.

Co ciekawe, nie jest to system całkowitego zanurzenia całego pojazdu, ale inteligentna kombinacja: bezpośrednie chłodzenie przez kontakt z ogniwami akumulatorowymi i pośrednie przenoszenie ciepła do pozostałych komponentów. Wszystko w ramach tego samego zamkniętego obiegu, przy użyciu tego samego płynu.

Sprawdzona wydajność w ekstremalnych warunkach

Podczas testów płyn Shell EV-Plus Thermal Fluid zachowywał się stabilnie i skutecznie w temperaturach od -40°C do ponad 60°C, obejmując tak różnorodne scenariusze, jak zimy polarne i lata w regionach pustynnych. Ten zakres działania ma kluczowe znaczenie dla producentów poszukujących globalnych pojazdów, które mogą działać bez konieczności przeprojektowywania w dowolnym miejscu na świecie.

Kluczem do tego jest ultra niska lepkość i właściwości dielektryczne, które umożliwiają bezpośredni kontakt z elementami elektrycznymi bez ryzyka zwarcia. Pochodzenie z gazu ziemnego, dzięki technologii Shell PurePlus, zapewnia czystość na poziomie 99,5%, co przekłada się na większą stabilność termiczną i trwałość.

Szybkie ładowanie bez kompromisów

Jedną z najważniejszych zalet jest możliwość ładowania od 10% do 80% w mniej niż 10 minut, bez uszkadzania akumulatora i skracania jego żywotności. Ta szybkość, porównywalna z czasem potrzebnym do zatankowania samochodu spalinowego, jest jedną z barier, które upadają na drodze do masowej elektryfikacji.

Tego typu postęp interesuje nie tylko producentów samochodów. Ma on również kluczowe znaczenie dla infrastruktury szybkiego ładowania, która musi radzić sobie z wysokimi obciążeniami termicznymi w krótkich okresach czasu. Płyn taki jak ten może poprawić niezawodność punktów ultraszybkiego ładowania, umożliwiając intensywne sesje bez konieczności zatrzymywania się w celu schłodzenia sprzętu.

Kompatybilność z istniejącym sprzętem

Jedną z najważniejszych zalet z punktu widzenia przemysłu jest to, że Shell EV-Plus może bezpośrednio zastąpić tradycyjne płyny chłodzące na bazie glikolu, bez konieczności przeprojektowywania sprzętu. Zmniejsza to koszty integracji i ułatwia szybkie wdrożenie przez producentów.

W praktyce oznacza to, że nie trzeba czekać na nową generację pojazdów, aby zobaczyć tę technologię w użyciu. Marki, które już produkują pojazdy elektryczne, mogą włączyć to rozwiązanie do swoich obecnych lub przyszłych modeli bez znaczącej zmiany linii produkcyjnych.

Więcej niż samochody: technologia przekrojowa

Shell od dziesięcioleci opracowuje płyny dielektryczne do zastosowań krytycznych, od transformatorów elektrycznych po centra danych. Jego produkty do zanurzania zostały już certyfikowane przez firmę Intel do chłodzenia procesorów najnowszej generacji. To zgromadzone doświadczenie przełożyło się obecnie na rozwiązanie przeznaczone specjalnie dla elektromobilności.

Ponadto, dzięki przejęciu takich firm jak Panolin i MIDEL/MIVOLT, Shell rozszerzył swoje portfolio o płyny biodegradowalne oraz oleje bazowe pochodzenia naturalnego i syntetycznego, dostosowując swoją strategię do celów zrównoważonego rozwoju wielu producentów i rządów.

Potencjał

Ta innowacja otwiera wiele dróg do przyspieszenia transformacji energetycznej:

  • Zmniejszenie wpływu na środowisko: mniej komponentów, mniejsze zużycie materiałów, mniej odpadów.
  • Większa efektywność energetyczna: zoptymalizowany system termiczny pozwala uzyskać większą wydajność przy takim samym zużyciu energii elektrycznej.
  • Wydłużona żywotność akumulatorów: mniejsze zużycie spowodowane ciepłem, mniejsza potrzeba wymiany.
  • Wsparcie dla infrastruktury szybkiego ładowania: umożliwia bezpieczniejsze i bardziej niezawodne wdrożenie, co ma kluczowe znaczenie dla masowego przyjęcia tej technologii.
  • Mniejsze uzależnienie od materiałów krytycznych: dzięki zmniejszeniu złożoności potrzeba mniej elementów takich jak aluminium lub miedź do systemów chłodzenia.

W czasach, gdy pilna sytuacja klimatyczna wymaga realistycznych i skalowalnych rozwiązań, technologie takie jak Shell EV-Plus Thermal Fluid mają realne znaczenie. Nie tylko dlatego, że poprawiają wydajność pojazdów elektrycznych, ale także dlatego, że sprawiają, że cały łańcuch — od produkcji po końcowe wykorzystanie — staje się prostsze, bardziej wydajne i bardziej zrównoważone.

vadim/ author of the article

Nazywam się Vadim. Interesuję się samochodami i lubię pisać artykuły na tematy motoryzacyjne. W swoich tekstach dzielę się praktycznymi poradami dotyczącymi wyboru i serwisowania samochodów, omawiam nowości w branży i opowiadam o przydatnych akcesoriach.

Dent cars