Wraz z nadejściem zimy wielu kierowców zadaje sobie to samo pytanie: czy włączenie ogrzewania w samochodziezwiększa zużycie paliwa? Aby rozwiać wątpliwości, mechanik Eduardo Losantos wyjaśnia to jasno: „Ogrzewanie w samochodzie nie działa tak samo jak klimatyzacja; nie zużywa dodatkowej energii, ponieważ wykorzystuje ciepło wytwarzane przez silnik”.
Kiedy samochód jest w ruchu, część ciepła jest kierowana przez obieg płynu chłodzącego. Płyn ten przepływa przez małą chłodnicę, zwaną „chłodnicą ogrzewania”, umieszczoną wewnątrz kabiny. Wentylator przepycha powietrze przez ten chłodnicę, kierując ciepłe powietrze do kratki na desce rozdzielczej. Dlatego „ogrzewanie samochodu nie wymaga dodatkowej energii do działania, ponieważ ciepło to jest już dostępne dzięki silnikowi”.
Czy ogrzewanie samochodu zwiększa zużycie paliwa?
Istnieją jednak dwie konkretne sytuacje, w których może dojść do wzrostu zużycia paliwa, choć nie jest to spowodowane samym ogrzewaniem. Pierwsza z nich dotyczy samochodów elektrycznych, a druga – sytuacji, w której stosowane są inne systemy uzupełniające, takie jak odmgławianie szyb lub podgrzewane siedzenia.
W samochodach elektrycznych ogrzewanie pobiera energię bezpośrednio z akumulatora. Ponieważ pojazdy te nie wytwarzają ciepła w wyniku spalania, potrzebują systemu elektrycznego lub pompy ciepła do ogrzania wnętrza. „W tym przypadku rzeczywiście występuje dodatkowe zużycie energii” – wyjaśnia Losantos. „Włączenie ogrzewania może zmniejszyć zasięg o 10–20%, w zależności od modelu i temperatury zewnętrznej”.
W samochodach spalinowych „tylna szyba, podgrzewane siedzenia lub podgrzewana kierownica zwiększają zużycie energii, ponieważ wymagają zasilania elektrycznego. Energia ta pochodzi z alternatora, który z kolei wymaga nieco większego wysiłku od silnika” – wyjaśnia mechanik. „Ale mówimy tu o bardzo niewielkim, prawie niezauważalnym wzroście całkowitego zużycia energii”.

Mit dotyczący klimatyzacji
Część niejasności wynika z porównania ogrzewania z klimatyzacją. Latem, po włączeniu zimnego powietrza, kompresor systemu klimatyzacji zaczyna działać, co faktycznie wymaga większej pracy silnika i zwiększa zużycie paliwa o 5% do 10%. Jednak zimą system działa odwrotnie.
„Klimatyzacja ma sprężarkę, która pobiera moc z silnika” – przypomina Losantos. „Ogrzewanie natomiast wykorzystuje tylko to, co już tam jest: ciepło silnika. Dlatego nie ma rzeczywistego wpływu na zużycie paliwa”.
Niektóre nowoczesne pojazdy są wyposażone w automatyczne systemy klimatyzacji dwustrefowej lub dwukonturowej. W takich przypadkach, jeśli klimatyzacja zostanie włączona w celu usunięcia wilgoci lub zaparowania szyb, sprężarka może działać przez kilka sekund. Jednak takie sporadyczne użycie nie powoduje znacznego wzrostu zużycia paliwa.
Na koniec Eduardo Losantos dzieli się sztuczką, o której wielu kierowców nie wie. „Jeśli chcesz szybciej ogrzać samochód, włącz ogrzewanie z wentylatorem ustawionym na średnią prędkość i używaj recyrkulacji powietrza przez kilka minut” – radzi. „Pomaga to szybciej ogrzać powietrze w kabinie, ponieważ nie dostaje się do niej zimne powietrze z zewnątrz”.
Czynniki, które mogą zwiększać zużycie paliwa w zimie
Chociaż ogrzewanie nie jest winne, istnieją inne czynniki sezonowe, które zwiększają zużycie paliwa w najzimniejszych miesiącach roku. Po pierwsze, silnik potrzebuje więcej czasu, aby osiągnąć optymalny poziom działania, co oznacza więcej czasu w trybie nieefektywnym. Ponadto korzystanie z akcesoriów elektrycznych, takich jak wycieraczki, również powoduje większe zużycie paliwa, choć jest ono minimalne. Wreszcie, zimne powietrze obniża ciśnienie w oponach, co zwiększa opór toczenia.

Porady DGT
„Wraz z nadejściem chłodów i spadkiem temperatur, coraz częściej korzystamy z ogrzewania w samochodzie. Jednak według Hiszpańskiego Stowarzyszenia Podmiotów Współpracujących z Administracją w zakresie Technicznej Kontroli Pojazdów (AECA-ITV) idealna temperatura podczas jazdy powinna wynosić od 19 do 22 stopni.
Jazda przy zbyt wysokiej temperaturze może powodować senność, zmęczenie i drażliwość, zmniejszając koncentrację za kierownicą i zwiększając ryzyko wypadków. Ponadto eksperci zalecają, aby nie jeździć w płaszczu, ponieważ ogranicza on ruchomość i uniemożliwia prawidłowe zapięcie pasów bezpieczeństwa.
Z drugiej strony AECA-ITV podkreśla, że ogrzewanie samochodu nie powinno oznaczać ogrzewania planety. W tym celu zaleca się, aby nie pozostawiać włączonego silnika podczas długich postojów, sprawdzać układ zapłonowy, rurę wydechową i opony oraz unikać nadmiernego obciążenia pojazdu.

