Jeśli do złego stanu wielu naszych ulic i dróg dodamy jeszcze nadejście złej pogody, prawdopodobieństwo uszkodzenia przedniej szyby samochodu wzrasta wielokrotnie.
Zniszczony asfalt, na którym pozostaje wiele małych kamieni i luźnych kawałków nawierzchni, gałęzie i resztki roślinne naniesione na drogę przez wiatr i deszcz oraz ogólnie większa ilość brudu, który dostaje się na jezdnię, to idealne warunki do tego, aby któreś z nich uderzyło w przednią szybę naszego samochodu. Na szczęście od 1983 r. zgodnie z europejskimi przepisami wszystkie nowe samochody muszą być wyposażone w szyby laminowane, co zapobiega poważnym obrażeniom pasażerów, które miały miejsce w przypadku szyb hartowanych, które rozbijały się na kawałki.

Lato i zima, z ich bardziej ekstremalnymi temperaturami, przyspieszają niszczenie nawierzchni asfaltowej, a także wystawiają na próbę wytrzymałość szyb przednich w związku z gwałtownymi zmianami temperatury. Aby w miarę możliwości uniknąć uderzenia przez jakiekolwiek luźne elementy na drodze, które są wyrzucane przez koła innych pojazdów poruszających się wokół nas, należy wziąć pod uwagę kilka dość podstawowych wskazówek, o których często zapominamy.
Cztery podstawowe zasady ochrony przedniej szyby
Jazda z prędkością nieprzekraczającą ograniczeń zmniejsza ryzyko uszkodzenia przedniej szyby. Im większa prędkość, tym większa siła uderzenia w szybę i tym większe szkody.
Zachowanie bezpiecznej odległości od pojazdu jadącego przed nami jest najważniejszą zasadą. Koła każdego pojazdu jadącego przed nami wyrzucają jak pociski wszystko, co znajduje się na jezdni, a jeśli jedziemy zbyt blisko, bardzo możliwe, że nasza przednia szyba jako pierwsza zostanie trafiona.

Jeśli przed nami jedzie ciężarówka lub pojazd większy niż samochód osobowy, musimy jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczną odległość. Koła ciężarówki są większe, a ich zdolność do „wyrzucania” kamieni lub przedmiotów znajdujących się na jezdni jest jeszcze większa.
Kiedy poruszamy się po drogach, które są w złym stanie, musimy zachować jeszcze większą ostrożność. Oznacza to jeszcze większe zmniejszenie prędkości i zwiększenie odległości od pojazdu jadącego przed nami.
Jeśli do uderzenia już doszło

Jeśli „wgniecenie” i odgałęzienia powstałe w wyniku uderzenia są mniejsze niż moneta pięciocentowa, bardzo prawdopodobne jest, że można je naprawić za pomocą żywic stosowanych w specjalistycznych warsztatach zajmujących się naprawą szyb. Ważne jest, aby zgłosić się do warsztatu jak najszybciej, aby uderzenie nie rozszerzyło się, a pęknięcia w szybie nie powiększyły się, ponieważ wtedy naprawa będzie niemożliwa.
