Jaka jest żywotność opon i kiedy należy je wymieniać, według ekspertów? Eksperci zalecają sprawdzenie następujących elementów

Dzięki temu prostemu testowi można sprawdzić, czy opony samochodu wymagają wymiany, czy też mogą jeszcze posłużyć przez kilka lat. Jednak pozostały okres użytkowania opony nie zależy od przebiegu, ciężaru ani wieku. W rzeczywistości czynniki takie jak stan bieżnika, uszkodzenia a nawet kształt mogą wskazywać z większą dokładnością, kiedy należy wymienić te elementy.

Niektóre części opony ulegają większemu zużyciu niż inne, co w znacznym stopniu wpływa na jej trwałość. Średnio zaleca się wymianę opon co około 40 000 kilometrów, jeśli nie ma śladów uderzeń, pęknięć lub deformacji.

W przeciwnym razie, niezależnie od przebiegu lub wieku, eksperci zalecają sprawdzenie następujących elementów i natychmiastową wymianę opon:

  • Rozdarcia lub pęknięcia: Ford wyjaśnia, że gdy opona ma rozdarcia, nacięcia lub pęknięcia na ściankach, jest to sygnał, aby kupić nowe opony.
  • Plamy: Michelin twierdzi, że jeśli opona ma plamy lub przebarwienia, jest to również wyraźny znak zużycia.
  • Pęcherze: wypukłości lub pęcherze na oponach pojawiają się zazwyczaj w wyniku uderzeń w wyboje lub złych warunków drogowych. Jeśli zauważysz pęcherzyk, oznacza to, że wewnętrzna część opony uległa uszkodzeniu, powodując przedostanie się powietrza do zewnętrznych warstw; w związku z tym należy ją pilnie wymienić.
  • Spalona guma: części gumowe i kauczukowe mogą ulec spaleniu pod wpływem tarcia i ciepła asfaltu. Nie należy się wahać przed wymianą opon, jeśli zauważysz tę usterkę.
  • Nierównomierne zużycie: wreszcie, Ford wyjaśnia, że gdy zużycie jest nierównomierne, należy nie tylko wymienić oponę, ale także sprawdzić ustawienie i wyważenie samochodu, aby zapewnić bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

Oprócz zwracania uwagi na powyższe sygnały, warto przeprowadzić test bieżnika.

Jak sprawdzić zużycie opony za pomocą bieżnika?

Sprawdzenie stanu bieżnika pomaga zdecydować, czy opony są już mocno zużyte, czy też mogą jeszcze służyć przez kilka lat.

Według Michelin, elementem tym jest wzór znajdujący się na powierzchni opony, który nie pełni jedynie funkcji estetycznej, ale zapewnia przyczepność do asfaltu, a także zapobiega aquaplaningowi w porze deszczowej.

Jeśli głębokość bieżnika jest mniejsza niż 2/32″ lub 16 milimetrów, należy go wymienić. Ale jak zmierzyć tę wartość? Za pomocą „testu monetą”.

Test ten polega na użyciu monety o określonej wadze i umieszczeniu jej w rowkach opony. Jeśli srebrna część monety nie jest całkowicie zakryta, oznacza to, że zużycie bieżnika osiągnęło limit.

Jeśli jednak widoczna jest złota część monety, oznacza to, że opona może jeszcze posłużyć przez kilka lat. W każdym razie zaleca się regularne sprawdzanie tego elementu samochodu, zwłaszcza przed długimi podróżami.

vadim/ author of the article

Nazywam się Vadim. Interesuję się samochodami i lubię pisać artykuły na tematy motoryzacyjne. W swoich tekstach dzielę się praktycznymi poradami dotyczącymi wyboru i serwisowania samochodów, omawiam nowości w branży i opowiadam o przydatnych akcesoriach.

Dent cars