Juanjo Jiménez, mechanik: „Dam ci radę, dzięki której nigdy nie będziesz musiał wydawać pieniędzy w warsztacie z powodu sprzęgła”.

Sprzęgło jest jedną z tych części samochodu, o których prawie nigdy się nie myśli, dopóki nie ulegnie awarii. Jest to jeden z najważniejszych elementów układu, ponieważ od niego zależy prawidłowe działanie silnika i skrzyni biegów. Ponadto awaria tego elementu nie tylko wiąże się z dużymi kosztami naprawy w warsztacie, ale może również unieruchomić pojazd i stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Biorąc to wszystko pod uwagę, oczywiste jest, jak ważne jest utrzymanie sprzęgła w dobrym stanie i unikanie niektórych nawyków za kierownicą, które stopniowo je zużywają. W tym samym duchu Juanjo Jiménez, który pracuje jako mechanik, wyjaśnił na swoich portalach społecznościowych, jak można sprawić, aby sprzęgło samochodu pozostało w idealnym stanie przez wiele lat.

Prosta sztuczka

Mechanik zapewnia, że stosując się do prostej rady, można pożegnać się z wizytami w warsztacie i nie wydawać ani euro na naprawy. Kluczem jest nie czekanie na światłach lub innych długich postojach z włączonym pierwszym biegiem i wciśniętym pedałem sprzęgła: „Powiem ci, że skracasz żywotność sprzęgła w swoim samochodzie”.

Ten gest, który na pierwszy rzut oka może wydawać się nieistotny, ma negatywny wpływ na kołnierz napędowy. Element ten jest łożyskiem hydraulicznym, które uruchamia się, gdy kierowca naciska pedał sprzęgła. Znaczenie tego elementu polega na tym, że jest on umieszczony na tarczy dociskowej i zawsze obraca się wraz z obrotami silnika. Oznacza to, że może obracać się na dwa sposoby. Z jednej strony może to robić, gdy jest wciśnięty, czyli gdy pedał jest wciśnięty, a z drugiej strony może to robić, gdy jest zwolniony.

Jak można się spodziewać, długotrwałe naciskanie może spowodować uszkodzenie zespołu sprzęgła. „Chociaż jest to system przystosowany do wytrzymywania nacisku, jaki wywieramy podczas naciskania sprzęgła, to jednak prawdą jest, że jeśli mamy ten zły nawyk, łożysko to będzie się zużywać znacznie wolniej” – zapewnia Juanjo Jiménez.

Co się dzieje, gdy się zużyje

Jak twierdzi specjalista, gdy kołnierz jest zbyt zużyty, konieczne jest wyjęcie skrzyni biegów w celu jego wymiany. Ale to nie wszystko, ponieważ wykorzystuje się „tę pracę, aby logicznie wymienić cały zespół”. Oczywiście przekłada się to na wyższy rachunek w warsztacie. „Są to pieniądze, które możemy zaoszczędzić, po prostu wykonując gest, o którym mówię” – podsumowuje Juanjo Jiménez.

vadim/ author of the article

Nazywam się Vadim. Interesuję się samochodami i lubię pisać artykuły na tematy motoryzacyjne. W swoich tekstach dzielę się praktycznymi poradami dotyczącymi wyboru i serwisowania samochodów, omawiam nowości w branży i opowiadam o przydatnych akcesoriach.

Dent cars