„Mój samochód się zepsuł i jest na gwarancji, ale warsztat może go przyjąć dopiero za dwa miesiące i oferuje mi samochód zastępczy tylko na pięć dni. Jestem samozatrudniona i potrzebuję samochodu. Co mogę zrobić, aby przyspieszyć naprawę lub uzyskać odszkodowanie?” – pyta Charline.
Pierwszą rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę, jest rodzaj dokonanego zakupu. Jeśli pojazd został zakupiony do użytku zawodowego, nie podlega on warunkom 2-letniej gwarancji ustawowej. Jednakże mogła zostać podpisana umowa oferująca ograniczoną gwarancję. „W przypadku sporu B2B (business to business, przyp. red.) zastosowanie ma kodeks cywilny” – wyjaśnia Pieter-Jan De Koning, kierownik operacyjny w służbie mediacyjnej dla konsumentów. „Ostateczną decyzję podejmuje sędzia”.

Dwa miesiące to długo, ale wszystko zależy od usterki
Jeśli samochód został zakupiony w imieniu osoby fizycznej, podlega on 2-letniej gwarancji ustawowej. W takim przypadku może interweniować Służba Mediacyjna ds. Konsumentów. Procedura może jednak trwać dłużej niż sam problem, ponieważ organ ten ma 90 dni na rozpatrzenie skargi uznanej za dopuszczalną.
„Najlepiej jest znaleźć szybsze rozwiązanie z mechanikiem. Lub udać się do innego warsztatu, gdzie gwarancja ma zastosowanie. W każdym razie prawdą jest, że okres 2 miesięcy wydaje się dość długi”.
Wszystko zależy jednak od rodzaju usterki. „Jeśli część musi zostać sprowadzona z Australii, okres 2 miesięcy można uznać za rozsądny. Z drugiej strony, jeśli awaria jest niegroźna, to już znacznie mniej”.
Pojazd zastępczy w zależności od rodzaju ubezpieczenia

W handlu istnieją zasady dotyczące rozsądnego terminu. „Mówimy o 30 dniach na opłacenie faktury lub realizację dostawy i 10 dniach na odpowiedź na e-mail. Wszystko zależy od okoliczności, rodzaju towaru…”.
Jeśli chodzi o pojazd zastępczy, warsztat samochodowy nie ma prawnego obowiązku jego zapewnienia. Lepiej sprawdzić to w swoim ubezpieczeniu samochodowym. „Nie ma ogólnej zasady w tej kwestii” – zauważa Delphine Van Bladel, rzeczniczka Assuralia, związku zawodowego ubezpieczycieli. Każdy ubezpieczyciel ma swobodę w ustalaniu okresu udostępnienia pojazdu zastępczego w zależności od rodzaju ubezpieczenia (pomoc drogowa lub pełne ubezpieczenie) i zakresu ubezpieczenia wykupionego przez konsumenta. Ubezpieczyciele decydują, od kiedy, z jakich powodów (wypadek, awaria…) i na jak długo pojazd zastępczy jest objęty ubezpieczeniem. W przypadku większości ubezpieczycieli okres ten wynosi od 2 do 10 dni”.

Wreszcie osoby, które używają swojego pojazdu w ramach wykonywania zawodu, mają możliwość odpowiedniego ubezpieczenia się. „Firmy ubezpieczeniowe mogą oferować produkty przeznaczone specjalnie dla osób korzystających z pojazdu w celach zawodowych (osoby samozatrudnione, przedsiębiorcy itp.), takie jak ubezpieczenie OC dla pojazdów służbowych. Ubezpieczony ma obowiązek poinformować ubezpieczyciela o tym, czy korzysta z pojazdu w celach prywatnych, czy zawodowych”.
