Mercedes wkrótce zaprezentuje swój najpraktyczniejszy model. Nowy Mercedes GLB 2026 nadal będzie oferował unikalną w swoim segmencie receptę, z wersjami 5- lub 7-miejscowymi, a ponadto będzie wyposażony w bardzo interesujące rozwiązania techniczne i wiele funkcji cyfrowych. I choć nie jest to model low cost, jest to najtańszy 7-miejscowy Mercedes, jaki można kupić.
Najważniejsze cechy Mercedesa-Benz GLB 2026
- Debiutuje systemem grzewczym zaczerpniętym z VISION EQXX, z dużo bardziej wydajną pompą ciepła.
- Mercedes całkowicie zmienił wnętrze, wyposażając je w MBUX Superscreen i spektakularny panoramiczny dach.
- Zachowuje swoją główną zaletę: oferuje 7 miejsc w najtańszym SUV-ie marki.

Całkowicie odnowiony GLB z technologią największych
Zostało już tylko kilka tygodni do poznania wszystkich szczegółów nowego Mercedesa GLB, ale marka zaprezentowała nam jego wnętrze – co jest dość ważne w tym samochodzie o charakterze rodzinnym – i opowiedziała o jednym z największych osiągnięć technicznych związanych z klimatyzacją, mając na uwadze wersję elektryczną. GLB będzie sprzedawany jako samochód wyłącznie elektryczny i można się spodziewać, że będzie również oferowany w wersjach z napędem mikrohybrydowym.
Dlatego zobaczysz zdjęcia, które wyglądają jak z laboratorium wojskowego. Są to tunele klimatyczne w centrum technicznym Mercedesa w Sindelfingen, gdzie Mercedes poddał GLB działaniu temperatur od -40º C do +60º C i wichrom o prędkości 200 km/h. Wszystko po to, aby dopracować nową pompę ciepła, dziedziczoną po VISION EQXX, która jest jednym z największych osiągnięć tego SUV-a.

Nowa pompa ciepła multisource została tak nazwana, ponieważ może wykorzystywać ciepło silnika elektrycznego, akumulatora i powietrza otoczenia, zużywając zaledwie jedną trzecią energii, której potrzebowałby konwencjonalny grzejnik. W praktyce oznacza to, że przy temperaturze zewnętrznej -7°C ogrzewa wnętrze dwa razy szybciej i zmniejsza zużycie energii o około 50% w porównaniu z poprzednim modelem elektrycznym GLB. A przy temperaturze -15°C przednia szyba rozmraża się całkowicie w ciągu 15 minut bez użycia wycieraczek.
Panoramiczny dach to nie tylko zwykłe szkło
Jeśli spojrzeć na zdjęcia, widać, że panoramiczny dach GLB ma mnóstwo małych gwiazdek, które są logo marki. Podobnie jak wiele innych obecnie dostępnych dachów panoramicznych, pozwala on regulować przezroczystość, umożliwiając wybór między całkowitą przezroczystością a nieprzezroczystością. W tym drugim przypadku rozjaśnia się on rodzajem gwiaździstego nieba, które wygląda całkiem efektownie.

Jednak jeszcze bardziej zaskakująca jest technologia zastosowana w dachu. Zawiera on nową warstwę o grubości 200 nanometrów, która działa jak niewidzialny filtr termiczny, odbijając lub blokując promieniowanie podczerwone, które w największym stopniu przenosi ciepło ze słońca. Jednocześnie posiada kolejną warstwę o niskiej emisyjności, która odbija ciepło próbujące wydostać się z kabiny. Innymi słowy: ogranicza dopływ ciepła latem i ogranicza utratę ciepła zimą.
SUV z 7 prawdziwymi miejscami
GLB 2026 nadal wykorzystuje swoją największą zaletę: oferuje trzy rzędy siedzeń w stosunkowo kompaktowym SUV-ie. Dzięki tej opcji może być nie tylko najbardziej praktycznym SUV-em Mercedesa, ale także daje mu przewagę nad BMW, Audi i Volvo, które nie mają bezpośredniego odpowiednika z 7 prawdziwymi miejscami.

Mercedes twierdzi, że nowy GLB ma więcej miejsca na nogi w drugim rzędzie, a siedzenia zapewniają lepsze podparcie dla ud. Ponadto siedzenia mają regulację wzdłużną w standardzie (w wersji 7-miejscowej), a dostęp do trzeciego rzędu został ułatwiony dzięki większemu zakresowi ruchu systemu „Easy-Entry”.
W pełni cyfrowe wnętrze
Podążając śladami nowego GLC, wnętrze GLB 2026 robi znaczący krok naprzód i stawia na deskę rozdzielczą pełną ekranów – zresztą ogromnych. Jest to coś, co Mercedes nazywa MBUX Superscreen, opcjonalne wyposażenie, które nadaje wnętrzu znacznie bardziej futurystyczny wygląd, choć nie oznacza to, że lepszy. Fizyczne przyciski zostały ograniczone do minimum, a prawie wszystkie elementy sterujące zostały przeniesione na ekrany.
W tym zakresie Mercedes zastąpił dwa przyciski dotykowe na kierownicy fizycznym pokrętłem do regulacji głośności i podobnym przyciskiem do sterowania tempomatem, co jest bezpośrednią odpowiedzią na skargi klientów. Nie bez powodu, ponieważ między systemem haptycznym a ich niewielkimi rozmiarami korzystanie z nich jest uciążliwe.

W zakresie technologii cyfrowej debiutuje platforma MB.OS czwartej generacji z generatywną sztuczną inteligencją, nawigacją Google Maps, widokami 3D i rozszerzoną kompatybilnością z aplikacjami. Pakiet sprzętu dla asystentów (MB.DRIVE) obejmuje 8 kamer, 5 radarów, 12 czujników ultradźwiękowych i komputer chłodzony wodą. Jak to już jest w zwyczaju w przypadku tej marki, wiele funkcji będzie można rozszerzyć bezprzewodowo.
Nowy GLB zostanie zaprezentowany 8 grudnia i trafi na rynek w 2026 roku. Obecna generacja jest nadal w sprzedaży w cenie od 50 527 euro.
