Nowa bateria półprzewodnikowa Toyoty zapewnia większy zasięg, szybkie ładowanie i nawet 40 lat żywotności przy zaledwie 10% spadku wydajności.

Toyota twierdzi, że jej przyszłe akumulatory półprzewodnikowe mogą działać nawet do 2080 r., zachowując 90% swojej pojemności. To znacznie przewyższa średnią żywotność obecnych pojazdów, która w Stanach Zjednoczonych wynosi około 14,5 lat.

  • Akumulatory półprzewodnikowe o żywotności do 40 lat.
  • 90% pojemności zachowanej po dziesięcioleciach użytkowania.
  • Zmniejszenie masy i większa autonomia.
  • Mniejsze ryzyko pożaru, większe bezpieczeństwo.
  • Toyota przygotowuje się do wprowadzenia akumulatorów do samochodów hybrydowych i sportowych w latach 2027–2028.
  • Bardziej zrównoważona produkcja: mniej litu, mniej odpadów.

40-letni akumulator półprzewodnikowy Toyoty może zmienić wszystko

Toyota złożyła śmiałą obietnicę: baterie w stanie stałym, które będą trwać dłużej niż sam samochód. Nie chodzi tylko o trwałość, ale o głęboką transformację w sposobie postrzegania pojazdów elektrycznych (EV), ich cyklu życia i wpływu na środowisko. Podczas gdy wielu producentów nadal mówi o potencjale, Toyota twierdzi, że jest u progu namacalnej zmiany.

Więcej niż autonomia: nowe spojrzenie na żywotność

Podczas targów Japan Mobility Show 2025 Toyota ogłosiła, że jej przyszłe akumulatory zachowają 90% swojej pojemności nawet po 40 latach użytkowania. Dla porównania, jest to prawie trzykrotność średniej wieku samochodu osobowego w Stanach Zjednoczonych. Nie jest to tylko stopniowa poprawa: to przełom w stosunku do obecnego modelu starzenia się produktów.

Obecnie nawet najlepsze baterie litowo-jonowe mają żywotność od 8 do 10 lat. Oznacza to konieczność wymiany, powstawanie odpadów i emisje związane z każdą nowo wyprodukowaną jednostką. Bateria, która wytrzymuje dziesiątki lat, otwiera drzwi do samochodów elektrycznych wielokrotnego użytku, w których system energetyczny pozostaje nienaruszony, nawet jeśli reszta samochodu zakończyła już swój cykl życia.

Co zmieniają baterie półprzewodnikowe?

Mniejsza waga, większa autonomia, mniejsze ryzyko pożaru. Te zalety techniczne od lat znajdują się w planach producentów, ale niewielu z nich osiągnęło konkretne postępy. Toyota współpracuje jednak już ze strategicznymi dostawcami, takimi jak Idemitsu Kosan (elektrolity) i Sumitomo Metal Mining (materiały katodowe), zapewniając sobie priorytetowy dostęp do kluczowych zasobów.

Baterie te zastępują płynny elektrolit stosowany w bateriach konwencjonalnych elektrolitem stałym, co eliminuje wiele zagrożeń termicznych, które mogą powodować pożary. Ponadto umożliwiają one uzyskanie wyższej gęstości energii, co przekłada się na większy zasięg na jednym ładowaniu bez zwiększania rozmiarów lub masy pakietu.

Więcej cykli, mniej odpadów

Firmy takie jak Solid Power, we współpracy z BMW, osiągnęły już ponad 1000 pełnych cykli ładowania swoich prototypów. Badania przeprowadzone przez Uniwersytet Harvarda sugerują, że baterie są w stanie zachować 80% swojej pojemności po 6000 cyklach, co jest wartością nie do pomyślenia przy użyciu obecnych technologii.

W codziennym użytkowaniu oznacza to mniejszą liczbę wymian, mniejsze wydobycie minerałów takich jak lit lub kobalt, a tym samym mniejszy nacisk na wrażliwe ekosystemy. Zmniejsza to również całkowite koszty pojazdu w całym okresie jego eksploatacji, nawet jeśli cena początkowa jest wyższa.

Gdzie zostaną one najpierw zastosowane?

Chociaż pojawiła się pewna niejasność, Toyota zasugerowała dwie konkretne możliwości pierwszego komercyjnego wdrożenia w 2027 lub 2028 roku: nową generację hybryd lub wysokowydajny elektryczny samochód sportowy, prawdopodobnie ewolucję Lexus Electrified Sport Concept, duchowego następcy LFA.

Gill Pratt, główny naukowiec Toyoty, zasugerował, że hybrydy mogą jako pierwsze skorzystać na mniejszym zapotrzebowaniu na energię i łagodniejszych cyklach ładowania. Jednak podczas tego samego wydarzenia marka wspomniała również o początkowym zastosowaniu w aplikacjach o dużej mocy i dużym zasięgu, co wskazuje na samochód wizerunkowy, mający na celu wywarcie wrażenia i pokazanie możliwości tej technologii.

Potencjał

Tego typu akumulatory mogą mieć kluczowe znaczenie w transformacji ekologicznej. Nie tylko ze względu na poprawę efektywności energetycznej, ale także dlatego, że umożliwiają:

  • Drugie życie akumulatorów, nawet po wycofaniu oryginalnego pojazdu. Mogą one być ponownie wykorzystane w nowych samochodach lub w domowych magazynach energii odnawialnej.
  • Drastyczne zmniejszenie wpływu górnictwa, ponieważ w dłuższej perspektywie potrzebne będzie mniej materiałów.
  • Większą akceptację społeczną pojazdów elektrycznych, ponieważ rozwiązuje jeden z największych obaw opinii publicznej: przedwczesne starzenie się akumulatorów.
  • Mniejszą zależność od złożonej infrastruktury recyklingowej, jeśli żywotność akumulatora wzrośnie czterokrotnie.
  • Zastosowania poza motoryzacją, takie jak zasilanie awaryjne na obszarach wiejskich, w szpitalach lub centrach logistycznych, wykorzystując ich wyjątkową trwałość.

Jeśli obietnice zostaną spełnione, wszystko to sprawi, że Toyota stanie się nie tylko liderem technologicznym, ale także kluczowym graczem w dekarbonizacji transportu.

Miną jeszcze lata, zanim zobaczymy to na ulicach. Jednak sam fakt, że tak konserwatywna i pragmatyczna marka jak Toyota mocno stawia na tę drogę, jest wyraźnym sygnałem, że zmiana nie jest już utopią. To wyścig, a niektórzy już wyprzedzają po lewej stronie.

vadim/ author of the article

Nazywam się Vadim. Interesuję się samochodami i lubię pisać artykuły na tematy motoryzacyjne. W swoich tekstach dzielę się praktycznymi poradami dotyczącymi wyboru i serwisowania samochodów, omawiam nowości w branży i opowiadam o przydatnych akcesoriach.

Dent cars