Od lat nie płacę mechanikowi za wymianę filtra powietrza: robię to sam i każdy może to zrobić.

Kiedy w Polsce zaczęła się moda na tuning, pierwszą i najtańszą modyfikacją, jaką wprowadzaliśmy w samochodzie, było zamontowanie sportowego filtra powietrza, słynnego zestawu bezpośredniego wlotu powietrza (ejem). Tak, jednego z tych poza obudową, ponieważ mówiono, że dzięki temu silnik będzie lepiej oddychał. Nic bardziej mylnego, ponieważ ten rodzaj filtra zasysa więcej gorącego powietrza z komory silnika niż filtr w obudowie. A gorące powietrze nie jest dobre dla spalania silnika. Im cieplejsze powietrze, tym mniej zawiera tlenu, co powoduje, że mieszanka w cylindrze z benzyną nie jest idealna.

Ale te filtry miały jedną zaletę: można je było czyścić i nie trzeba było ich wymieniać przez co najmniej 50 000 km. A jeśli istnieje prosta czynność mechaniczna, którą każdy może wykonać, aby zaoszczędzić kilka euro, to jest to bez wątpienia wymiana filtra powietrza.

Oryginalny filtr a filtr zamienny

Silniki spalinowe są zasadniczo pompami powietrza i potrzebują czystego powietrza, aby skutecznie spalać mieszankę benzyny i powietrza bez zatykania zaworów i uszkadzania tłoków i cylindrów szkodliwymi pozostałościami. Zadaniem filtra powietrza jest zapobieganie przedostawaniu się zanieczyszczeń i substancji zawieszonych do silnika, które utrudniają proces spalania i zmniejszają wydajność, a także zwiększają zużycie paliwa. Ma to zatem bezpośredni wpływ na stan i trwałość silnika.

Większość samochodów posiada oryginalne filtry papierowe danej marki. Są one jednorazowego użytku i nie wytrzymują długo, zanim zatykają się brudem i ograniczają przepływ powietrza. Dlatego po pewnym czasie konieczna jest ich wymiana. W tym zakresie instrukcja obsługi zawiera wszystkie zalecenia producenta pojazdu dotyczące terminów wymiany lub czyszczenia filtrów.

Zasadniczo wymiana oryginalnych filtrów powietrza co 12 miesięcy lub co 20 000 km ma kluczowe znaczenie dla stanu silnika. Operacja ta jest bardzo prosta – wystarczy otworzyć obudowę filtra powietrza w silniku, która zazwyczaj jest zamknięta za pomocą zatrzasków, wyjąć stary filtr i włożyć nowy.

W instrukcji obsługi samochodu podano, gdzie znajduje się obudowa filtra powietrza. Sam filtr powietrza nie jest zbyt drogi, kosztuje od 10 do 20 euro, w zależności od samochodu, a wymiana nie wymaga wiedzy mechanicznej.

Czy można wyczyścić filtr powietrza zamiast go wymieniać? Próba czyszczenia oryginalnych papierowych filtrów powietrza markowych wodą i mydłem może spowodować uszkodzenie włókien filtra. Nawet niewielkie uszkodzenie może spowodować przedostanie się cząstek brudu do kolektora dolotowego, dlatego papierowe filtry powietrza należy wymieniać, a nie czyścić.

Jednak przy następnej wymianie filtra można zainstalować filtr powietrza wielokrotnego użytku, taki jak te oferowane przez marki K&N, AEM lub BMC do oryginalnej obudowy filtra (nie należy stosować luźnych filtrów okrągłych typu „bezpośredniego wlotu”). Filtry te można czyścić. Chociaż są one znacznie droższe niż zwykłe filtry papierowe (od 60 do 120 euro, w zależności od modelu), filtry wielokrotnego użytku oferują szereg zalet, które rekompensują początkowy koszt.

Ten rodzaj filtra ma bardziej wytrzymałą konstrukcję ze względu na swój wielokrotny charakter, a większość z nich wykorzystuje bardziej wytrzymałe włókna bawełniane lub zaawansowane materiały syntetyczne w wielu warstwach, aby wytrzymać codzienne użytkowanie, nieprawidłowe obchodzenie się i regularne pranie, a wszystko to bez utrudniania silnego przepływu powietrza. Jednak filtry te mają tendencję do większego zabrudzania się, dlatego należy je często czyścić.

Utrzymywanie brudnego filtra powietrza powoduje poważne uszkodzenia wewnętrznych przewodów silnika i może prowadzić do awarii. Niektóre z objawów zabrudzenia filtra powietrza to spadek wydajności silnika (utrata mocy), wzrost zużycia paliwa, nietypowe odgłosy (np. stukanie), czarny dym z rury wydechowej, zapalona kontrolka silnika (nieprawidłowe działanie pojazdu), a nawet nieprzyjemny zapach.

vadim/ author of the article

Nazywam się Vadim. Interesuję się samochodami i lubię pisać artykuły na tematy motoryzacyjne. W swoich tekstach dzielę się praktycznymi poradami dotyczącymi wyboru i serwisowania samochodów, omawiam nowości w branży i opowiadam o przydatnych akcesoriach.

Dent cars