Te nowe opony opracowane przez Pirelli nie są jedynie ćwiczeniem projektowym, próbą zwiększenia zrównoważonego rozwoju za pomocą pojedynczych opon… Nie, nie, są one deklaracją intencji i nie są jedyne, ponieważ pojawiają się w całej gamie, obejmującej P Zero, P Zero Trofeo R i P Zero Winter 2 pR na zimę, a czy może być coś lepszego niż samochód o mocy prawie 1300 KM, aby pokazać, że działają.

Pirelli wyposażyło nowy supersamochód, o którym informowaliśmy po raz pierwszy rok temu, McLaren W1, w trzy opony opracowane na zamówienie i wyprodukowane w ponad 50% z materiałów pochodzenia naturalnego i pochodzących z recyklingu, co zostało potwierdzone przez odpowiednią jednostkę certyfikującą, Bureau Veritas. Opony te (P Zero R, P Zero Trofeo RS i P Zero Winter 2) zostały opracowane specjalnie przez Pirelli we współpracy z McLarenem i są oferowane w specyfikacji przeznaczonej wyłącznie dla nowego modelu, którego Pirelli będzie wyłącznym dostawcą.
Ten nowy projekt był możliwy dzięki ścisłej współpracy zespołów badawczo-rozwojowych (R&D) Pirelli i McLaren od pierwszych etapów rozwoju i testów. Początkowo prace były prowadzone w środowisku wirtualnym, wspieranym przez najbardziej zaawansowaną technologię symulacji jazdy w stylu Formuły 1.

Następnie inżynierowie przeprowadzili testy fizyczne w celu oceny osiągów opon w różnych warunkachpogodowych i na różnych nawierzchniach asfaltowych. Wybrane lokalizacje obejmowały tory testowe w Nardò (na południu Włoch), IDIADA (w Tarragonie w Hiszpanii) oraz Centrum Sottozero firmy Pirelli w Szwecji, które były idealnymi miejscami do przetestowania ekstremalnych możliwości opon W1.
Opony opracowane dla McLarena W1 spełniają wszystkie wymagania tego supersamochodu napędzanego hybrydowym silnikiem o mocy 1275 KM i momencie obrotowym 1340 Nm przekazywanym wyłącznie na tylną oś. Jego osiągi również zapierają dech w piersiach, osiągając przyspieszenie od 0 do 300 km/h w mniej niż 12,7 sekundy, a także prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 350 km/h, co jest wynikiem imponującym. Wśród jego cech wyróżnia się również tryb „Race”, który dostosowuje aerodynamikę, aby zapewnić 1000 kg siły docisku, co wymaga od opon najlepszych rozwiązań technologicznych.
Opona P Zero R, opracowana po raz pierwszy dla modelu McLaren, jest przeznaczona do codziennej jazdy, natomiast opona P Zero Trofeo RS jest opcją przeznaczoną na tor wyścigowy, która zapewnia stałą wysoką wydajność. Z kolei opona P Zero Winter 2 zapewni mobilność w chłodniejszych porach roku. Wszystkie trzy opony są produkowane w fabryce Pirelli w Settimo Torinese we Włoszech.

Te specjalnie opracowane opony P Zero są pierwszymi oponami do supersamochodów, które w ponad 50% zostały wyprodukowane z materiałów pochodzenia naturalnego i pochodzących z recyklingu. To kamień milowy, który może zapowiadać przyszłość opon w obliczu rosnącej fali zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji, która przetacza się przez przemysł motoryzacyjny.
Ale to nie wszystko, ponieważ Pirelli zamierza wprowadzić na rynek pierwsze opony zawierające 80% materiałów pochodzących ze zrównoważonych źródeł w 2030 roku. Kluczowym krokiem na tej drodze było wprowadzenie na rynek w 2023 r. opony P Zero E, pierwszej na rynku opony o wysokich osiągach, wykonanej w ponad 55% z materiałów pochodzenia naturalnego i pochodzących z recyklingu, która oprócz potrójnego certyfikatu „A” na etykiecie energetycznej, wprowadziła logo Pirelli umożliwiające identyfikację tego typu opon.
