Podczas wymiany akumulatora w samochodzie zauważyłem, że jest do niego podłączona mała rurka. Nie wiedziałem, do czego służy, ale okazuje się, że jest bardzo ważna.

Do niedawna we wszystkich samochodach, które miałem, akumulator znajdował się w komorze silnika. Wymiana akumulatora była bardzo prosta: wystarczyło zdjąć plastikowe osłony chroniące akumulator, odłączyć zaciski, zdjąć płytkę mocującą, wyjąć akumulator i włożyć nowy, a następnie wykonać wszystkie czynności w odwrotnej kolejności.

Teraz mam samochód, w którym akumulator znajduje się w bagażniku, a drugi, w którym znajduje się pod siedzeniem, i w obu znalazłem coś, czego nigdy wcześniej nie widziałem: małą rurkę, która jest podłączona do akumulatora. Oczywiście zwróciło to moją uwagę, ponieważ nie wiedziałem, że istnieją elementy podłączone do akumulatora poza zaciskami.

Jest to element bezpieczeństwa chroniący pojazd i pasażerów.

Jest to rurka wentylacyjna, znana również jako rurka odgazowująca lub odpowietrzająca. Każda z tych nazw daje wystarczającą wskazówkę co do jej funkcji.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe (najpopularniejsze) mogą wytwarzać gazy podczas ładowania i rozładowywania, głównie wodór i tlen. Ponieważ są to gazy łatwopalne, nie powinny gromadzić się wewnątrz pojazdu, dlatego samochody, które mają akumulator w kabinie lub bagażniku, są wyposażone w tę rurkę, aby umożliwić kontrolowane odprowadzanie tych gazów na zewnątrz pojazdu.

Jeśli z akumulatora wycieknie niewielka ilość kwasu, odpowietrznik służy również do jego usunięcia, zapobiegając osadzaniu się siarczanu na blasze znajdującej się w komorze akumulatora lub na samym akumulatorze.

Jest to zatem element bezpieczeństwa, który chroni pojazd przed ryzykiem wybuchu, a pasażerów przed wdychaniem gazów wytwarzanych przez akumulator.

Jeśli nie widziałeś tego wcześniej, to dlatego, że samochody, w których akumulator znajduje się w komorze silnika, nie potrzebują rurki odprowadzającej spaliny na zewnątrz, ponieważ komora silnika jest już wentylowana.

Kiedy wyjmujesz z samochodu akumulator podłączony do tej rurki, nie musisz robić nic specjalnego, po prostu odłączasz go. Podobnie, kiedy montujesz nowy akumulator, wystarczy tylko włożyć rurkę wentylacyjną, którą ma samochód, do otworu w akumulatorze.

Ponieważ producenci akumulatorów nie wiedzą, gdzie w każdym samochodzie znajduje się rurka wentylacyjna, umieszczają w akumulatorze dwa otwory do podłączenia, po jednym z każdej strony. Ten, który pozostaje wolny, należy zakryć za pomocą zatyczki dołączonej do akumulatora przy zakupie nowego i podłączonej do plastikowej osłony zacisków.

W akumulatorach wymagających konserwacji rura ta jest również bardzo przydatna do usuwania kwasu i oparów, które mogą być wytwarzane przez akumulator. Tego typu akumulatory nie są już stosowane w nowoczesnych samochodach, ale nadal są używane w wielu motocyklach.

vadim/ author of the article

Jmenuji se Vadim. Zajímám se o automobily a rád píšu články o automobilovém průmyslu. Ve svých textech se dělím o praktické rady týkající se výběru a servisu automobilů, diskutuji o novinkách v oboru a píšu o užitečných doplňcích.

Dent cars