Wygląda jak pierwsza klasa samolotu, ale to van „Made in Spain” i najbardziej luksusowy pojazd, jaki zostanie wyprodukowany w Hiszpanii.

Z każdej sprzedanej furgonetki Mercedes zarabia prawie dwa razy więcej niż na samochodach osobowych. Wiedząc o tym, nie trzeba dodawać nic więcej na temat znaczenia furgonetek dla marki z gwiazdą. Oferta obejmuje zarówno furgonetki do pracy, jak i luksusową Klasę V, ale firma chce pójść o krok dalej, a Mercedes Vision V to prototyp, który zapowiada najbardziej luksusową furgonetkę Mercedesa. Samochód dostawczy, który, nawiasem mówiąc, będzie produkowany w Hiszpanii.

Kluczowe cechy Mercedes Vision V

  • Super luksusowy minivan: Mercedes przenosi Klasę V na nowy poziom dzięki koncepcji „Private Lounge”. Najlepsze materiały, 65-calowy ekran, okna, które również zamieniają się w ekrany, 42 głośniki…
  • Wyprodukowano w Hiszpanii: ta nowa generacja elektrycznych samochodów dostawczych będzie produkowana w Vitorii od 2026 roku wraz z ich spalinowymi odpowiednikami.
  • Zaawansowana technologia elektryczna: zadebiutuje nowa platforma VAN.EA dla samochodów dostawczych z napędem elektrycznym, charakteryzująca się śmiesznie niskim zużyciem energii i większym zasięgiem.
  • Fotowoltaiczny dach: 168 ogniw słonecznych na dachu zapewnia dodatkowy zasięg około 22 km dziennie w lecie.

Klasa V Mercedesa podniesiona do najwyższego poziomu

Klasa V, którą znamy, mogła wydawać się luksusowa… Ale pojawił się Lexus LM. Japoński model podniósł poprzeczkę tego, czym powinien być luksusowy van, a teraz Mercedes ponownie uderza z impetem, gotowy odzyskać status lidera w branży.

Vision V to najwyższa wersja kolejnej generacji vanów Mercedes. Tył pojazdu to luksusowy prywatny salon, który oferuje niespotykane dotąd w tej marce wrażenia cyfrowe i sensoryczne.

Wnętrze łączy w sobie technologię z szlachetnymi materiałami i wyrafinowaniem. Przykładem są fotele i ich futurystyczny design z rurowymi poduszkami umieszczonymi na aluminiowej podstawie. Są one całkowicie rozkładane, a ponieważ są tylko dwa, przestrzeń jest ogromna.

Konsola środkowa między dwoma fotelami została zaprojektowana jako szafka z panelem dotykowym do sterowania systemem informacyjno-rozrywkowym i rozkładanym stolikiem. Po rozłożeniu stolik wygląda jak szachownica i porusza się automatycznie po odchyleniu fotela.

Na ścianach bocznych znajdują się schowki wykonane z drewna i oprawione w listwy z polerowanego aluminium. Można tu zostawić torebkę, okulary lub telefon komórkowy, a także umieścić kontroler do gier wideo. Bo tu też się gra.

Luksusowy salon z kinowym doświadczeniem

Tylna część jest oddzielona od strefy kierowcy przegrodą, która może być przezroczysta lub nieprzezroczysta. W rzeczywistości wszystkie okna furgonetki są elektrochromowe i mogą zmieniać przezroczystość na różne poziomy nieprzezroczystości, zapewniając większą prywatność lub ochronę przed słońcem lub tworząc powierzchnie projekcyjne dla treści cyfrowych.

Doświadczenie cyfrowe jest jedną z najważniejszych cech tylnej części pojazdu, nazywanej przez Mercedesa „Private Lounge”. Znajduje się w niej ogromny, chowany ekran o przekątnej 65 cali, który chowa się pod podłogą. Gdy pasażerowie są w środku, a drzwi są zamknięte, ekran wysuwa się z konsoli wykonanej z drewna i skóry nappa.

Ekran ma rozdzielczość 4K i jest wyposażony w system dźwięku przestrzennego z 42 głośnikami (42!) i Dolby Atmos. Ponadto posiada siedem projektorów na suficie i podłodze, a jakby tego było mało, boczne okna również zamieniają się w dodatkowe „ekrany”. Nie tylko dźwięk jest przestrzenny, ale także obrazy. Jeśli jednak nie chcemy tak wielu bodźców, można po prostu włączyć lampę sufitową z oświetleniem ambientowym według własnego uznania.

Siedem interaktywnych „światów” zapewniających nowy poziom spersonalizowanego luksusu

Wciągające wrażenia w tylnej części pojazdu można podzielić na siedem różnych „światów” – tak nazywa je Mercedes – w zależności od tego, czego pasażerowie potrzebują w danym momencie. Od środowiska przystosowanego do gier wideo, przez tryb pracy, aż po tryb maksymalnego relaksu.

  • Rozrywka: do oglądania filmów lub słuchania muzyki. W trybie audio soundbar zapewnia bardziej wciągające wrażenia.
  • Relaks: ekran wyświetla relaksujące obrazy, którym towarzyszy delikatna muzyka.
  • Gry: pojazd zamienia się w salę gier wideo, do której dołączony jest odpowiedni kontroler.
  • Praca: tylna część pojazdu zamienia się w mobilne biuro, a ekran wyświetla wirtualne biurko, tak jakby był to komputer
  • Zakupy: system multimedialny posiada interaktywny sklep, który wyświetla produkty tak, jakby były one w fizycznym sklepie
  • Odkrywaj: nawigacja 3D z rozszerzoną rzeczywistością jest wyświetlana na 65-calowym ekranie, aby poznać obszar, przez który przejeżdżamy podczas jazdy
  • Karaoke: nie wymaga opisu

Stanowisko kierowcy nie może mieć takich samych elementów rozpraszających uwagę z oczywistych powodów, ale mimo to posiada potrójny ekran obejmujący całą szerokość deski rozdzielczej, od słupka do słupka, z całą technologią cyfrową dostępną w Mercedesie.

Bardzo jasny i aerodynamiczny wygląd zewnętrzny

Wygląd zewnętrzny modelu Vision V wyznacza kolejny krok w stylistyce Mercedesa i pozwala przewidzieć, w jakim kierunku będą zmierzać przyszłe modele samochodów dostawczych tej marki. Samochód ma bardzo krótkie zwisy i wyjątkowo wąską linię pasa, a także mocną ścianę boczną, która zmniejsza wizualną masę blachy. Mercedes zapewnia, że dokładnie dopracował aerodynamikę, aby maksymalnie zmniejszyć zużycie paliwa. Posiada 24-calowe felgi oraz sporo chromowanych elementów i podświetlonych obszarów.

Przedni grill ma dokładnie trzy podświetlane szklane listwy i chromowaną ramkę, nad którą góruje również podświetlana gwiazda Mercedesa. Gwiazda Mercedesa jest również obecna w charakterystycznym oświetleniu reflektorów, a w obszarze pod maską znajduje się dodatkowe 190 podświetlanych listew.

Połączenie światła i ruchu jest kontynuowane z tyłu: tylna szyba jest otoczona ponad 450 trójwymiarowymi podświetlanymi listwami, które służą jako tylne światła, kierunkowskazy i światła hamowania. Wreszcie, co nie mniej ważne, dach wyposażony jest w 168 ogniw fotowoltaicznych, które mogą generować około 3,44 kWh energii elektrycznej dziennie w dni letnie (i około 2 kWh średnio dziennie w całym roku).

Premiera platformy elektrycznej VAN.EA

Vision V jest zbudowany na platformie elektrycznej Van Electric Architecture, znanej również jako VAN.EA. Zostanie ona wprowadzona do produkcji seryjnej w 2026 roku i posłuży jako podstawa dla najbardziej luksusowych samochodów dostawczych, ale także dla bardziej konwencjonalnych pojazdów elektrycznych.

Chociaż Mercedes nie ujawnił zbyt wielu szczegółów na ten temat, zapowiada zużycie energii na poziomie zaledwie 15,5 kWh/100 km dla modelu Vision V, co jest wartością bardzo niską jak na furgonetkę i niższą niż w przypadku większości obecnych samochodów elektrycznych.

Wersja produkcyjna Vision V, przyszła elektryczna Klasa V, będzie produkowana w Vitoria (Kraj Basków).Niemiecka firma zainwestuje 1 mld euro w hiszpański zakład, aby rozbudować i zmodernizować te obiekty oraz dostosować je do produkcji nowej generacji elektrycznych samochodów dostawczych, które będą produkowane wraz z ich siostrzanymi modelami z silnikiem spalinowym.

vadim/ author of the article

Nazywam się Vadim. Interesuję się samochodami i lubię pisać artykuły na tematy motoryzacyjne. W swoich tekstach dzielę się praktycznymi poradami dotyczącymi wyboru i serwisowania samochodów, omawiam nowości w branży i opowiadam o przydatnych akcesoriach.

Dent cars